— Jaana Reijonaho

Vanhanen luvannut vastata Forsiuksen ilmastohaasteeseen

Forsius Merikukka, pieni Kansanedustaja Merikukka Forsius (vihr.) haastaa pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) ilmastokeskusteluun 4.3. Vihdin Nummelassa esitettävän "Epämiellyttävä totuus" -elokuvaesityksen jälkeen. Elokuva kertoo havainnollisesti käynnissä olevasta ilmastomuutoksesta. Viime viikolla julkaistu YK:n ilmastopaneelin tulos vahvisti ihmisen toiminnan ratkaisevan vaikutuksen käynnissä olevaan ilmaston muuttumiseen.

- Suomen on otettava omalta osaltaan ja yhtenä EU:n jäsenenä konkreettinen vastuu ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja hallituksen on tätä työtä johdettava. Pääministeri Matti Vanhanen on todennut, että Vihreiden ja Keskustan linja ilmasto- ja energiapolitiikan suurissa linjoissa on lähellä toisiaan - nyt on aika todistaa se, toteaa Forsius.

Hän muistuttaa, että Suomen päästöt ovat tällä 2000-luvulla olleet 10 - 15 % korkeammalla kuin mitä Kioton tavoitteiden mukaan vuonna 2012 saisi olla. Matka ensimmäiseen tavoitteeseen - paluuseen vuoden 1990 tasolle - on vielä pitkä.
Sen jälkeen päästöjä on vähennettävä vielä huomattavasti.

Elokuva "Epämiellyttävä totuus" esitetään 4.3. kello 17.00 Vihdin Nummelan elokuvateatterissa. Välittömästi esityksen jälkeen käydään yleisön kanssa keskustelu ilmasto- ja energiapolitiikasta.

Haaste on julkisena Forsiuksen kotisivuilla. Pääministeri Matti Vanhanen on luvannut vastata haasteeseen lähipäivinä.