— Jaana Reijonaho

Vihreiden historiikki julkaistiin

Vihreät - De Gröna 100x500px (käänteinen) "Edellä! Vihreä liitto 20 vuotta" on ensimmäinen yleisesitys Vihreiden historiasta. Kirja on tilattu Vihreän liiton 20-vuotisjuhlaan. Silti se ei ole hymistelevä juhlakirja, vaan ammattimainen, viiltävän toteava historiankirjoitus, joka nojaa Vihreän liiton ja Vihreän Langan arkistoaineistoon.

Kirjoittajina on joukko koulutuksen saaneita historioitsijoita, jotka eivät kaihda arkojakaan aiheita. Kirjan avaa dosentti Sulevi Riukulehdon katsaus kansainvälisen vihreän liikkeen historiaan. Vihreän liiton muodostuminen ja jokainen puheenjohtajakausi käsitellään omassa pääluvussaan. Lopuksi professori Juha Sihvola arvioi vihreiden tulevaisuuden näkymiä. Kirjan ovat toimittaneet Jemina Sohlsten ja Tanja Remes.

Kirjan nimi viittaa jo vihreän liikkeen varhaisvaiheessa omaksuttuun iskulauseeseen: ”Ei oikealla eikä vasemmalla, vaan edellä!”. Vihreille ei ole löytynyt luontevaa paikkaa perinteisellä vasemmisto–oikeisto-akselilla. Vihreät ovat tuoneet keskusteluun uusia aiheita ja ohjelma-alueita. Ilmasto- ja ympäristöasiat, luonnonmukainen viljely, perustulo, haittaverot ja prekariaatti ovat esimerkkejä vihreistä teemoista, jotka ovat levinneet tai leviämässä muiden puolueiden ohjelmiin, mutta vasta vihreän tienraivauksen jälkeen.

Edellä! Vihreä liitto 20 vuotta. Tanja Remes ja Jemina Sohlsten (toim.). Vihreä Sivistysliitto, Helsinki 2007 (271 s. sidottu, mustavalkokuvitus).

Sisällys:

Sulevi Riukulehto: Aluksi
Sulevi Riukulehto: Vihreät puoluekartalla ja puoluejärjestelmän osana
Jemina Sohlsten: Liikkeen voima 1979 - 1987
Jemina Sohlsten: Vihreää valoa puolueelle 1987 - 1990
Tanja Remes: Kohti "tavallista puoluetta"? 1990 - 1993
Merja Isotalo: Hallituspuolueeksi EU-maahan 1993 - 1995
Merja Isotalo: Vallan kahvassa 1995 - 1997
Ville Ylikahri: Kioto, Natura ja uusi radikalismi 1997 - 2001
Jarkko Tontti: Ode-ilmiöstä oppositioon 2001 - 2005
Juha Sihvola: Jälkipuhe

Hinta 26 euroa + toimituskulut. Tilaukset verkkokaupastamme
www.vihreat.fi/kauppa tai toimistoltamme vihreat@vihreat.fi.