— Jaana Reijonaho

Vihreiden puheenjohtajisto: Perusturvauudistuksen jarrutus ihmetyttää

perustulo 200px   Vihreiden puheenjohtajiston mielestä perusturvauudistus on välttämätön työelämän ja sosiaaliturvan oikeudenmukaisuuden kohentamiseksi.

Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg, varapuheenjohtajat Janne Länsipuro, Ville Niinistö ja Anni Sinnemäki pitävät välttämättömänä, että ensi vaalikaudella aloitetaan laajamittainen perusturvauudistus. Työelämän murros on heikentänyt ihmisten arjen turvallisuutta eikä sosiaaliturva ole enää ajan tasalla. Tästä on merkkinä lisääntyvä köyhyys ja työelämän eriarvoisuus.

Vihreät ovat eri mieltä perjantaina julkistetun SDP:läisen ajatushautomon Kalevi Sorsa -säätiön raportista, jossa vähätellään sosiaaliturvan ongelmia. Sosialidemokraattien ehdotukset hienosäädöstä tai järjestelmän monimutkaistamisesta entisestään eivät vakuuta. Heillä olisi jo viimeisissä hallituksissa ollut aikaa korjata ongelmat, jos ne olisi hienosäädöllä poistettavissa.

Sosialidemokraattien muutosvastarinta on jakamassa ihmisiä A- ja B-luokan kansalaisiin. Ainoastaan vakituisessa työssä olevilla on riittävä perusturva. Muilla perusturva on tilkkutäkkimäisen ja ahdistavan hallinnon takana. Pätkätyöläisten, tutkijoiden, taiteilijoiden, työttömien, kotiäitien ja -isien, eläkeläisten, opiskelijoiden sekä yrittäjien turva on riittämätön. Sosiaaliturva pakottaa myös ihmisiä joutilaisuuteen, koska työn ja sosiaaliturvan yhdistäminen on lähes mahdotonta.

Vihreiden mielestä perustulon kaltainen uudistus antaisi työelämästä syrjäytyneille mahdollisuuden mielekkääseen työhön. Perustulon avulla työvoima- ja sosiaalihallinto voisi hallinnoinnin sijaan keskittyä ihmisten auttamiseen. Vihreät kannattavat Kelan pääjohtaja Jorma Huuhtasen näkemystä siitä, että ensi vaalikaudella on aloitettava laajamittainen sosiaaliturvan uudistus, koska nykyinen sosiaaliturva ei toimi ja se asettaa ihmiset keskenään eriarvoiseen asemaan.

Vihreiden mielestä perusturvaa on parannettava ja työn tekemisen on aina oltava kannattavaa. Tähän tähtää myös Vihreiden perustulomalli. Vihreiden mielestä on hälyttävää, että sosialidemokraatit torjuvat perustulon kaltaiset uudistukset tekaistuilla ja populistisilla argumenteilla. Vihreiden puheenjohtajiston mielestä demareiden tarkoituksena on ainoastaan puolustaa eriarvoistavaa ja vakavasti puutteellista nykyjärjestelmää. Vihreiden puheenjohtajat ovat pettyneitä demareiden haluttomuuteen käydä keskustelua sosiaaliturvan uudistamisesta.