— Virpi Oinonen

Vihreitä ratkaisuja

Erkki Pulliainen:

Miten liikenne saadaan kestäväksi?

Erkki Pulliainen 200px

"Laki velvoittaa yksityis- ja valtionautonkuljettajan ottamaan bussipysäkillä odottavan kansalaisen kyytiin, jos ajoneuvossa on tilaa ja suunta molemmilla on sama. Tähän mahdollisuuteen luotetaan, odottajia bussipysäkeillä on ja he vaihtuvat. Järjestelmä toimii. Ajoneuvovalikoimaan kuuluvat myös hevosten, aasien ja muulien vetämät henkilökuljetusajoneuvot."

Samanaikaisesti Euroopan unionin päämajassa Brysselissä mietitään keinoja voimakkaassa kasvussa olevan lentoliikenteen saamiseksi kantamaan osavastuuta Kioton tavoitteiden toteuttamisessa. Globaalia vastuuta kantavan eurokansalaisen ja -virkamiehen on vaikea niellä tosiasiaa, että halpalentoyhtiö kuljettaa turisteja Brittein saarilta Suomeen muutamalla kymmenellä eurolla. Tosiasia on, että juuri lentoliikenne on onnistunut säilymään polttoaineveron kannon ulkopuolella. Ruotsalaiset sitä maksuillaan yrittivät, mutta lentoyhtiöt toteuttivat koneittensa tankkauksen maan rajojen ulkopuolella. Ei ihme, että nyt yritetään saada EU:n laajuisesti lentoliikenne päästökaupan piiriin.

Hätä ei liity vain ilmastonmuutokseen, se koskee ylipäätään raakaöljypohjaisten tisleiden riittävyyttä polttoaineiksi. Viime vuonna fossiilisia energianlähteitä käytettiin määrä, jonka tuottamiseen tarvittiin aikanaan miljoonan vuoden fotosynteesi. Tällainen meno ei voi jatkua, sillä varannot ennen pitkää käytössä loppuvat.

Tämän jutun ensimmäinen kappale oli kuvaus viime vuodelta Kuubasta. Maan johto ilmoitti meille vierailijoille maan talouden kärsivän energiapulasta. Tämä on varmasti totta, mutta jos öljytuotteiden saanti maailmanmarkkinoille yhtäkkiä pysähtyisi, niin on varmaa, että Kuuba selviytyisi tuosta tilanteesta paljon paremmin kuin tyypillinen länsimainen teollisuusmaa.

Kysymys on yksinkertaisesti ilmaistuna logistiikkajärjestelmistä, jotka toteuttavat mahdollisimman tehokasta energiankäyttöä. Kuormaa pitäisi olla mennen tullen. Kuubalaiset tietävät kokemusperäisesti USA:n toteuttaman taloussaarron oloissa, ettei ajoneuvoa kannata kuljettaa muuta kuin täytenä. Se on varmistettava velvoittavan pakon avulla.

Seuraavan nelivuotiskauden avainkäsite liikenteessä onkin "logistiikkajärjestelmät". Niiden kehittämistä tarvitaan niin henkilö- kuin tavaraliikenteessäkin. Seuraava hallitus toimisi kauaskantoisesti, jos se porkkanoilla houkuttelisi heti toimikautensa alussa kaikki liikennemuodot mukaan liikennejärjestelmätalkoisiin. Jos kahden vuoden kuluttua oltaisiin edelleen energiaa tuhlaavassa lähtöpisteessä, niin silloin olisi vielä kaksi vuotta aikaa käyttää lainsäädännön mahdollistamaa keppiä.

Mitä enemmän emmitään ja kupataan, sitä rajumpia tulevat ratkaisut aikanaan ovat. Näin nyt vaan on, jos ei ole aikanaan hoidettu.

Erkki Pulliainen on vihreiden kansanedustaja


Sarjan Vihreitä ratkaisuja muut kirjoitukset ja videot:

Jaa sivu: