— Jaana Reijonaho

Cronberg Paperiliiton Ahosen lausunnoista

Cronberg Tarja 2, pieni Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg vaatii, että suomalainen metsäteollisuus on säilytettävä kilpailukykyisenä.

Cronberg on närkästynyt Paperiliiton puheenjohtajan Jouko Ahosen väitteistä, joiden mukaan Cronberg olisi vahingoittanut Suomea valheellisilla lausunnoilla Spiegel-lehden haastattelussa. Ahosen mukaan Cronberg olisi väittänyt haastattelussa, että "Suomen sottapytty on paperiteollisuus".

Cronberg ei ole antanut haastattelua Spiegel-lehdelle. Sen sijaan Cronberg on sanonut Tageszeitung-lehden haastattelussa helmikuussa, että Suomen ilmastopolitiikka on skitsofrenista. Cronberg sanoi näin, koska Suomi ei tuolloin ollut valmis tukemaan Euroopan unionin tavoitetta vähentää päästöjä 20 prosenttia, vaikka puheissa ministerit olivat huolissaan ilmastonmuutoksesta. Suomen paperiteollisuudesta Cronberg ei ole puhunut missään yhteydessä.

Cronberg toivoo, että jatkossa voitaisiin mm. Paperiliiton kanssa yhteistyössä kehittää strategioita siitä miten suomalainen metsäteollisuus säilyisi kilpailukykyisenä:

- Eräs keskeinen syy miksi puolustan niin voimakkaasti uusiutuvia energiamuotoja on se, että Suomeen saataisiin uusia tuotteita teollisuuteen, jotta täällä pysyisivät työpaikat. Näistä uusiutuvan energian tuotteista saataisiin myös Ahosen kaipaamia markkinatuotteita, joista koko Suomen kansantalous hyötyisi. Tässä tarvitaan myös Paperiliiton näkemyksiä.

Cronberg pitää demaritaustaisen Ahosen puheita merkkinä vaalitaistelun kuumenemisesta:

- Toivon, että loanheiton ja syyttelyn sijaan voisimme viimeisen vaaliviikon käydä keskustelua asiapohjalta. Vanhanaikaisten vastakkainasettelujen ja syyllistävien mielikuvien sijaan pitäisi keskustella siitä miten esimerkiksi Perloksen ja Voikkaan tapaiset laajat irtisanomiset voisi jatkossa välttää ja miten saamme työpaikat pysymään koko Suomen alueella.