— Jaana Reijonaho

Cronberg vaatii Paperiliiton Ahoselta julkista anteeksipyyntöä

Cronberg Tarja 2, pieni Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg arvostelee Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahosta tämän viime viikonloppuna Cronbergiin kohdistaman hyökkäyksen johdosta.

- Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen esitti viikonloppuna väitteen, jonka mukaan Vihreiden puheenjohtajana toimisin Suomen etujen vastaisesti. Syytös on vakava. Kun nyt on käynyt ilmi, että syytös perustui perättömiin ja valheellisiin väittämiin,
on Ahosen syytä oikaista virheensä ja parhaiten se onnistuu julkisen anteeksipyynnön kautta, Cronberg vaatii.

Cronberg muistuttaa, että metsäteollisuudella on Suomessa keskeinen rooli paitsi työnantajana myös uusiutuvien energialähteiden käyttäjänä ja käytön edistäjänä. Hän pitää tärkeänä, että metsäteollisuus säilyy kilpailukykyisenä Suomessa myös jatkossa.

Totta on se, että Cronberg on syyttänyt hallituksen ilmastopolitiikkaa skitsofreeniseksi.

- Tämän väitteen takana seison edelleen. Kun on seurannut tämän hallituksen ilmastopolitiikka neljä vuotta oppositiosta käsin, tuntuvat puheenjohtajien ilmastopuheet epäuskottavilta. Erityisesti hallituspuolueilla oli neljä vuotta aikaa tehdä kaikki se, mistä nyt innolla pauhataan, toteaa Cronberg.

Vanhasen hallituksen aikana mm. hyväksyttiin kansallinen energia- ja ilmastostrategia, jossa energiankulutus kasvaa, samoin päästöjen määrä. Veropuolella saatiin aikaan mittavat tuloveronalennukset, mutta ei ekologista verouudistusta tai autoveron kokonaisuudistusta. Asuntojen lämmitysjärjestelmien vaihtamiseen tarkoitettuja tukia jopa leikattiin.

- Tämän kaiken vierestä nähtyäni minun on vaikea luottaa siihen, että seuraava hallitus ottaa käyttöön tehokkaammat torjuntakeinot ilmastomuutoksen torjumiseksi. Uskon potilaan parantuneen kun teot alkavat edes läheisesti muistuttaa sanoja, Cronberg toteaa.

Keskustalla ja SDP:llä on täsmälleen viikko aikaa esittää omat lupauksensa ilmastonmuutoksen torjumiseksi seuraavalla vaalikaudella. Sitoutuvatko puolueet esimerkiksi energiankulutuksen kasvun pysäyttämiseen tai uusiutuvien energialähteiden osuuden kaksinkertaistamiseen?

- Jos vastaus on kyllä, niin mitkä ovat ne konkreettiset lääkkeet, joilla nämä tavoitteet saavutetaan, Cronberg kysyy.