— Jaana Reijonaho

Hautala: Feministisellä aloitteella yli 1200 allekirjoittajaa

Hautala Heidi Suomen feministisen aloitteen on allekirjoittanut jo reilusti yli 1200 ihmist ja nimiä kertyy listaan edelleen.

- On hienoa huomata, että feminismi ei ole Suomessakaan vain ruma sana, josta kaikki haluavat irtisanoutua, vaan se on käsite, jolla on
muutosvoimaa, totesi Heidi Hautala puheenvuorossaan kansallisessa
naistenpäivänjuhlassa.

- Feminismi voi tarkoittaa monia eri asioita, minulle se tarkoittaa pyrkimystä reilumpaan, syrjinnästä ja yleistyksistä vapaaseen yhteiskuntaan. On huolestuttavaa, että Akavan vasta ilmestynyt tutkimus paljasti palkkakartoituksissa mainintoja sukupuoleen perustuvasta syrjinnästä  varsinkin valtion työpaikoilla. Yli 30 hengen työpaikoilla tehtäviin tasa-arvosuunnitelmiin tulee lain mukaan sisällyttää palkkakartoitus, joka tutkimuksen mukaan kuitenkin puuttui edelleen kolmanneksesta suunnitelmista, Hautala jatkaa.

Heidi Hautala käsitteli puheessaan lisäksi naisverkostojen merkitystä naisten voimauttamisessa ennen ja tänään.

Suomen feministinen aloite julkaistiin Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton ja muiden poliittisten nuorisojärjestöjen
aloitteesta 31.1.2007. Feministinen aloite tarkoittaa sitä, että sen takana olevilla kansanedustajilla, ministereillä ja muilla
kärkipoliitikoilla on halu ajaa sukupuolten välistä tasa-arvoa entistä
voimakkaammin ja julistautua feministeiksi julkisuudessa. Feministisen