— Jaana Reijonaho

Heikkinen: Luomutuotanto saatava takaisin kasvu-uralle

Ari Heikkinen, Vihreiden puoluesihteeriVihreiden puoluesihteeri Ari Heikkinen vaati Loimaalla, että luomutuotannon edistäminen on kirjattava hallitusohjelmaan

- Istuva hallitus on laiminlyönyt luomun kehittämisen, kritisoi Heikkinen Loimaan vihreiden vaalitilaisuudessa. Hän esitti luomutuotannon edistämisen sisällyttämistä seuraavan hallituksen ohjelmaan.

Suomen luomuala on vuosituhannen alkuvuosista tähän päivään tultaessa pienentynyt. Samoin on käynyt luomun markkinaosuudelle. Kansainvälisesti katsoen Suomen kehitys on poikkeus, sillä muualla maailmassa luomu menestyy koko ajan paremmin.

- Luomutilojen ja luomutuotannossa olevan peltoalan määrä on Suomessa laskenut viime vuosina. Kehitys on hälyttävä. Kun luomutiloja on parhaimmillaan ollut maassamme viisi tuhatta, on niitä nyt enää neljä tuhatta. Luvut kertovat karua kieltä siitä, että luomutuotanto on Suomessa suurissa vaikeuksissa, huomauttaa Heikkinen.

- Luomun kehittymistä Suomessa haittaa luomuelintarvikekentän hajanaisuus ja resurssien puute. Tämä vaikeuttaa luomutuottajien välistä yhteistyötä ja heikentää mahdollisuuksia tuotantovolyymien kasvattamiseen. Luomutuottajilta puuttuu myös osaamista tuotteidensa markkinoille saamisessa, Heikkinen listaa.

- Luomun merkitystä maatalouden kestävän kehityksen ja terveellisen elintarviketuotannon edistäjänä ei voida kiistää. Luomun kehittäminen on myös EU:n tavoitteiden mukaista. EU:ssa korostetaan luomutuotannon merkitystä kestävää kehitystä tukevana, ympäristöystävällisenä toimintana sekä sen roolia luonnon monipuolisuuden turvaamisessa ja maaseudun kehittämisessä.

Lisäksi hän muistuttaa, että luomutuotannon tutkimukseen ja menekin edistämiseen on varattava lisää resursseja.