— Jaana Reijonaho

Heikkinen: Vaalirahoituksen julkisuuslaki uudistettava

Heikkinen Ari  Vihreiden puoluesihteeri Ari Heikkinen vaatii, että vaalirahoituslakia on uudistettava niin, että kampanjoiden rahoitus ja se miten rahat käytetään, saadaan tosiasiallisesti läpinäkyväksi.

Nykyinen laki on liian löperö, eikä mahdollista tätä. Ehdokkaiden tukiyhdistyksille on säädettävä velvollisuus julkistaa saamansa tukivarat, viranomaisten on tarkistettava vaalirahoitusilmoitusten paikkansapitävyys ja rikkomuksista on säädettävä rangaistus. Lisäksi julkistettavia tukisummia on syytä tarkistaa alaspäin: nyt alle 1700 euron yksittäisten lahjoitusten osalta voi jättää ilmoittamatta, mistä lähteestä tuki on saatu.

On aivan liian helppoa jättää suuretkin tukisummat ilmoittamatta, kun
ehdokkaan tukiyhdistys on ne vastaanottanut ja sitä mukaa ne voi merkitä tukiyhdistyksen antamaksi tueksi. Raha ikään kuin pestään ennen kuin se käytetään ehdokkaan kampanjan kuluihin. Ja kun jälkikäteinen kontrolli puuttuu, vain Luhtasen tapauksen mukaisia satunnaisia kiinnijäämisiä voi tapahtua: joku ilmiantaa ehdokkaan, joka rikkoo sääntöjä.

Tapaus Luhtanen herättelee huomaamaan sääntöjen merkityksen: vaalien alla tehdyt pienetkin  rikkomukset saattavat paisua kohtalokkaiksi. Tämänkertainen kohu nakertaa vaalien alla koko järjestelmän uskottavuutta, kun sattumoisin epäiltynä onkin oikeusjärjestelmän kehittämisen kannalta avaintoimija. Myös vaalirahoituksen uudistamisen suhteen oikeusministeri
on ollut se viimeinen lukko, pukki kaalimaan vartijana: hänen
vastustukseensa välttämätön uudistaminen on kaatunut.

Kohuttu kunnallisvaalikampanjan kulujen maksaminen osittain pimeästi ei ehkä olisi jäänyt tapahtumatta, vaikka vaalirahoituksen julkisuus olisi nykyistä tiukempaa, mutta kontrollin tehostaminen olisi taatusti pannut miettimään. Näinhän kontrolli ja rangaistukset toimivat muutenkin rikosten suhteen: vain häikäilemättömimmät rikkovat sääntöjä koettaen välttää kiinnijäämisen. Ehkäpä sanktion pelko olisi pitänyt toimet hyväksyttävinä ja kohulta olisi vältytty.

Vihreissä olisi valmiutta keskustella myös vaalikampanjoiden suuruudelle asetettavasta katosta: nyt käynnissä olevat vaalikampanjat ovat uskomattoman suuria. Kampanjat ovat kilpavarustelua, josta kansanvalta ei hyödy.