— Risto Kankaanpää

Ruotsin harhainen aloite tietoliikenteen valvonnasta torjuttava

Valtaosa suomalaisten tietoliikenteestä joutuisi Ruotsin armeijan valvontaan. Vihreiden eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jyrki Kasvi ja Vihreiden varapuheenjohtaja Ville Niinistö ovat huolissaan Ruotsin hallituksen valmistelemasta lakiesityksestä, jonka mukaan Ruotsin puolustusvoimat saisi oikeuden seurata kaikkea Ruotsin rajat ylittävää sähköistä tietoliikennettä ilman rikosepäilyä tai oikeuden päätöstä. Niin sähköpostit, puhelut kuin faksitkin seulottaisiin automaattisesti sellaisten sanojen kuin pommi tai sariini varalta. Lakialoite on mahdottomuudessaan ääriesimerkki päättäjien heikosta tietoyhteiskunnan tuntemuksesta. Aloitteen toteutuminen merkitsisi sitä, että valtaosa suomalaisten tietoliikenteestä joutuisi Ruotsin armeijan valvontaan. Se rajaisi kansalaisten oikeuksia tavalla, joka muistuttaa ennen kaikkea DDR:n Stasin metodeista.

- Ruotsin uusi porvarihallitus on unohtanut kaikki länsimaisen oikeusvaltion keskeiset periaatteet. Perustavanlaatuiset kansalaisoikeudet joutuvat kyseenalaisiksi tietoyhteiskunnan heikon tuntemuksen takia. Päättäjiä vaivaa digiharha - heti kun hankkeeseen liittyy tietokone tai internet, sitä pidetään lähtökohtaisesti epäilyttävänä ja valvottavana. Sähköpostien avaaminen ei kuitenkaan jostain syystä herätä samanlaisia tunteita kuin kirjekuorien höyryttäminen, toteavat vihreiden eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jyrki Kasvi ja vihreiden varapuheenjohtaja Ville Niinistö.

Jopa Ruotsin hallituksen omat asiantuntijat ovat varoittaneet siitä, että tietoliikenteessä on käytännössä mahdotonta erottaa kotimaista ja ulkomaista liikennettä toisistaan.

- Ehdotuksessa ei huomioida sitä, että suuri osa Ruotsin rajat ylittävästä tietoliikenteestä kulkee Ruotsin läpi. Viestintäviraston mukaan jopa 90 prosenttia Suomesta ulkomaille lähtevästä sähköisestä viestiliikenteestä kulkee Ruotsin kautta. Myös osa Suomen sisäisestä liikenteestä kulkee Ruotsin kautta, sillä esimerkiksi Soneran asiakkaiden sähköpostipalvelimet toimivat Ruotsista käsin. Ruotsin armeija siis saisi luvan seurata myös meidän suomalaisten tietoliikennettä, Jyrki Kasvi ihmettelee.

Vihreiden mielestä tietoyhteiskunnan peruslähtökohtana on oltava tiedon vapaus ja yksilön oikeuksien kunnioittaminen. Tavalliset kansalaiset voivat käyttää ja luoda tietoa sitä paremmin, mitä vapaammin tieto kulkee.

- Kansalaisoikeuksien rajaaminen on paitsi väärin, myös haitallista tietoyhteiskunnan kehittymiselle. Eihän kirjastojakaan sensuroida tai niiden käyttöä rajoiteta, Niinistö perustelee.

Ruotsin lakialoite on ääriesimerkki tiukentuvasta kansalaisten valvonnasta, jota on toteutettu myös Suomessa. Vihreät pelkäävät, että päättäjien asiantuntemattomuus ja vainoharhaisuus uhkaa rajata kansalaisoikeuksia pysyvästi.

- Tietoyhteiskuntaa koskeva lainsäädäntö ei ole teknistä näpertelyä, vaan se määrittelee uuden aikakauden tiedon vapauden reunaehdot. Lopputuloksena häämöttää Isoveli valvoo -yhteiskunta, jollei asenne muutu, sanovat Kasvi ja Niinistö.