— Jaana Reijonaho

Vihreät onnittelee SYL:iä vaalilupausten saamisesta

Sinnemäki Anni, pieni Opintorahan korotuksessa on kyse sukupolvien oikeudenmukaisuudesta.

Vihreiden puoluehallitus onnittelee Suomen ylioppilaskuntien liittoa (SYL) siitä, että se on saanut puolueiden puheenjohtajilta lupaukset korottaa opintotukea 15 prosenttia ensi vaalikaudella.

Vihreät muistuttavat, että opiskelijoiden taloudellisen aseman parantamista lupasivat keskusta ja SDP vuoden 2003 eduskuntavaaleissa:

- Vaaleissa ja myös hallitusohjelmassa annettu lupaus jäi toteuttamatta, sanoo Vihreiden varapuheenjohtaja Anni Sinnemäki.

Hyvinvointiyhteiskunnassa on tavattu ajatella, että yhteiskunnan yleisestä vaurastumisesta hyötyvät kaikki väestönosat ja tuloerot eivät saisi kohtuuttomasti kasvaa. Opiskelijat on kuitenkin jätetty myönteisen tulokehityksen ulkopuolelle, sillä opintorahaa on korotettu edellisen kerran vuonna 1992 ja se on päässyt romahtamaan viidenneksen silloisesta ostovoimastaan.

Vihreiden mielestä kaikilla suomalaisilla pitää olla mahdollisuus
sosioekonomisesta taustasta huolimatta laadukkaaseen koulutukseen. Pahinta on jos mennään kohti eliittiyhteiskuntaa, jossa vain varakkailla on mahdollisuus tähän.

Eräs syy siihen, että opintotukea ei ole korotettu voi löytyä eduskunnasta. Eduskunnan enemmistö on yli 50-vuotiailla miehillä. Monet valtaapitävistä ovat opiskelleet aikana, jolloin opintotuki oli vähäinen, mutta toisaalta yliopistot olivat lähinnä eliittiä varten ja sen ajan opiskelijoita odottivat suhteellisen turvalliset työmarkkinat.

- Mikäli opiskelijoille annetut lupaukset ensi vaalikaudella vihdoinkin lunastetaan, kiitos siitä kuuluu opiskelijoille itselleen ja heidän edunvalvontajärjestöilleen, Sinnemäki sanoo.