— Jaana Reijonaho

Vihreiden Otto Lehtipuu vaatii SDP:ltä julkista anteeksipyyntöä

Otto Lehtipuu  Vihreät eivät ole vastustaneet hoitajien palkkojen korottamista Helsingissä. Demarit aloittivat sittenkin lokakampanjoinnin Vihreitä vastaan.

Helsingin Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Otto Lehtipuu on tyrmistynyt tänään Helsingin Sanomissa julkaistusta SDP:n vaalimainoksesta, jossa annetaan ymmärtää, että Vihreät vastustavat hoitajien palkkojen korottamista Helsingissä:

- Olemme kannattaneet hoitajien palkkojen korottamista ja todenneet, että erityisesti sairaanhoitajista on pulaa. Olemme jo vuosi sitten ryhmäpuheenvuorossamme esittäneet, että hoitajien palkkaus on nostettava pääkaupunkiseudun kustannuksia vastaavalle tasolle. On selvää, että ilman palkkauksen parantamista päteviä työntekijöitä ei saada eläköityvien tilalle, Lehtipuu sanoo.

Helsingin Vihreiden mielestä on tärkeää, että tulevissa tupo-neuvotteluissa korotettaisiin valtakunnallisesti hoitajien palkkoja:

- Meidän mielestämme asia on hoidettava koko maassa, ei vain
paikallisena kysymyksenä. Tietysti tuporatkaisun jälkeen on
katsottava, millaisia lisätoimenpiteitä Helsingissä tarvitaan, Lehtipuu sanoo.

Lehtipuu vaatii SDP:ltä julkista anteeksipyyntöä valheellisesta vaalimainonnasta.

Vihreiden puoluesihteeri Ari Heikkinen pitää mainosta esimerkkinä vaalikamppailusta, jossa reilun pelin sääntöjä ei noudateta:

- Valehtelu on törkeää. Stadin demarit näyttävät oppivan jälkijunassa tavoille. Pidän tätä jatkona SAK:laiselle mainoslinjalle, jossa pelotellaan ja vääristellään, Heikkinen sanoo.

Heikkinen näkee mainoksessa myös epätoivoa:

- Puolueen gallupluvut saavat Stadin demarit yrittämään tavallistakin likaisemmilla keinoilla. On selvää, että tällainen lokamainonta ei houkuttele äänestäjiä vaaliuurnille.