— Tuija Brax

Vihreitä ratkaisuja

Tuija Brax 200px

Tuija Brax:

Minne unohtuivat köyhimmät lapset?

Katsoin hämmentyneenä ja lopulta vihaisena viime sunnuntain (11.3.) kolmen suurimman puolueen puheenjohtajatenttiä YLE:ltä. Ei merkittäviä esityksiä köyhimpien lapsiperheiden auttamiseksi. Ei oikeastaan edes vähän pienempiäkään esityksiä.

Miehillä on aikaa kertoa koko kansalle mikä heidän mielestään on tärkeää ja köyhimmistä lapsista ei ollut tarvetta sanoa mitään!

Kun viime syksynä vihreä eduskuntaryhmä teki välikysymyksen köyhimpien lapsiperheiden asemasta, vakuuttivat sekä Keskusta että SDP, että seuraavalla vaalikaudella tullaan tekemään parannuksia syrjäytyneiden tai syrjäytymisvaarassa olevien lapsiperheiden osalta.

Tuolloin Kokoomus yhtyi vihreiden ihmettelyyn, että miksi vasta seuraavalla vaalikaudella, kun ongelma oli jo tuolloin ilmeinen.

Nyt kaikki kolme olivat kuin Suomessa ei olisikaan yli 135 000 alle köyhyysrajan elävää lasta.

Helsingin Sanomat kirjoitti 8.3.2007 viisaita:

“Väestöliitto tarttui tärkeään asiaan vaatiessaan lisää tukea lapsiperheille. Samanaikaisesti, kun kaikki taloudellisen kasvun mittarit osoittavat Suomessa yläviistoon, köyhyydessä elävien lapsiperheiden määrä lisääntyy. Köyhiä perheitä on nyt yli kaksinkertainen määrä verrattuna 1990-luvun puolivälin tietoihin.

Lapsiperheet ovat erityisen haavoittuvia, jos vakiintuneessa elinpiirissä sattuu suuria muutoksia. Yksinhuoltajaperheille on usein katastrofi, jos perheen ainoa elättäjä menettää työpaikkansa tai sairastuu pidempiaikaista hoitoa vaativaan tautiin. Kahden huoltajan perheet selviytyvät yleensä yhdestä vaikeudesta, mutta toinen ongelma samanaikaisesti kaataa jo talouden. Lapsiperheiden taloudellista asemaa voidaan parantaa monilla keinoin, joista kaikki eivät edes maksa valtavasti.”

Sosiaalidemokraatti ja maaherra Rauno Saari ilmaisi jo syksyllä huolensa syntymäpäivähaastattelussaan koskettavasti:

“Jos joku tätä yhteiskuntaa uhkaa, se on syrjäytymiskehitys”.

Saaren mielestä ihmisen joutuminen sivuun normaalista elämästä, kasvavat vaikeudet perheissä, nuorten koulun keskeyttäminen, johtaa pahimmillaan englantilaismalliseen kehitykseen, jossa työttömyys alkaakin periytyä tietyissä perheissä ja suvuissa. Hän sanoo sosiaalisen eriytymisen lisääntyneen viime vuosina huolestuttavasti.

Saaren lausunnossa on ihailtavaa rehellisyyttä, kun hän myöntää ongelman pahentuneen viime vuosina – siis vauraiden vuosien ja demarien hallitusvastuun aikana. Stakesin tutkimus, jossa myös tohtori Pentti Arajärvi on ollut mukana, taas sanoo:

“Nuorten aikuisten kiinnittyminen työmarkkinoille on myöhentynyt ja epävakaistunut, mikä alkaa näkyä jo myös lapsiperheiden vanhempien eriarvoistumisena. Työmarkkinoille yrittävien ja sieltä tippuneiden toimeentulo jää suhteellisesti koko ajan kauemmaksi työmarkkinoille kiinnittyneiden vaurastuessa. Tämä kehitys on nähtävissä suhteellisen köyhyyden ja erityisesti lapsiköyhyyden jatkuvana kasvuna.”

Heikoimmassa asemassa olevien lasten laiminlyönnistä kertovat myös tutkimukset huostaanottojen lisääntymisestä ja vakavista viivästymisistä sekä kouluterveydenhuollon alasajosta ja ehkä röyhkeimpänä ja julmimpana laiminlyöntinä kaikista: lasten psykiatrisen hoidon puutteista.

Lapsiköyhyys ja lasten keskinäinen räikeä eriarvoistuminen ei ole luonnonlaki. Sen näkee jo siitä, että muissa pohjoismaissa vastaavaa syöksykierrettä ei ole.

Oikeudenmukainen oikaisuliike on helppo tehdä ja siihen tarvittavat puoli miljardia euroa on olemassa. Irroittakaamme lapsilisä toimeentulotuen normista, jolloin lapsilisien korotukset, joita pitää tehdä, hyödyttävät myös köyhimpiä.

Lisätkäämme lastensuojelun voimavaroja ja auttakaamme perheitä kotiavulla jo ennen kuin arki kaatuu päälle.

Nostakaamme yksinhuoltajien elatustukea ja lapsilisiä sekä pienimpiä äitiys ja vanhempainrahoja.

Ja, hyvät vastuulliset ihmiset! Väkevän alkoholin vero on palautettava ennalleen. Lakivaliokunnan puheenjohtajana vetoan kaikkiin. Päihde- ja mielenterveysongelmat  kietoutuvat usein yhteen. Rikos- ja vankilatilastot kertovat karua kieltään siitä, kuinka alkoholilla on osuutta korkeisiin väkivaltalukuihin yleensä, ja kotona tapahtuvaan lähisuhdeväkivaltaan erityisesti.

Alkoholiverokysymys on lastensuojelukysymys.

Kirjoittaja on vihreiden kansanedustaja

Katso myös:

Väestöliitto:
kakku on kasvanut mutta perheille on riittänyt vain ohuita siivuja

Sarjan Vihreitä ratkaisuja muut kirjoitukset ja videot: