— Virpi Oinonen

Osmo Soininvaara:

Vain palvelut voivat työllistää

Osmo Soininvaara ydinvoimavideokuva 200px

Syynä Suomen rakenteelliseen työttömyyteen on ennen kaikkea ongelma, jota kutsutaan nimellä osaamisvinouma. Viime vuosikymmenen lama karsi valtavan määrän tavallisia työpaikkoja. Suomi nostettiin lamasta korkean osaamisen avulla. Työpaikkoja syntyi, mutta aivan erilaisia kuin ne jotka menetettiin. Nyt meillä on ylikysyntää osaajista ja alikysyntää perusduunareista.

Keskeinen syy perustyöpaikkojen katoon on tehdastyön nopea väheneminen. Suomessa on yhä tuplasti niin paljon teollisuutta kuin meitä vastaavissa maissa. Jorma Ollila sanoi taannoin, että Suomessa on epänormaalin paljon valmistavaa teollisuutta maaksi, joka on kaukana markkinoista ja jossa palkkataso on korkea.

Kalevi Sorsan säätiön pamfletissa "Perustulo, kova vai pehmeä paketti" yritetään kiistää tämäkin: teollisuuden työpaikkojen menetys ole todellinen, koska niin paljon toimintoja on ulkoistettu. Alkuperäinen väite koski työtä tehdassaleissa. Säätiön ajattelutavan mukaan Suomen suurin teollisuuskeskittymä sijaitsee Espoon Keilaniemessä. Ne työpaikat eivät irtisanottua rasvanahkaduunaria paljon lämmitä. Teollisuus työllistää enenevässä määrin vain huippuosaajia.

Haluan korostaa, ettei teollisuuden työpaikkojen alasajo ole sen paremmin vihreiden kuin minunkaan tavoitteeni, mutta siihen on silti hyvä varautua. Jos haluat perustaa palokunnan, ei kai se tarkoita, että haluat lisää tulipaloja?

Muissa kehittyneissä maissa palvelut ovat korvanneet teollisuudesta menetetyt työpaikat. Suomessa palvelusektori on räikeästi alikehittynyt. Katsokaa elokuvia, sellaisia, jotka kertovat tavallisten ihmisten elämästä vaikkapa Yhdysvalloissa tai Ranskassa, joissa tavanomainen tapaamispaikka on ravintola tai kahvila. Niin pientä kylää ei Ranskasta löydy, ettei siellä ole ravintolaa, joka toimii kyläläisten yhteisenä olohuoneena. Pyöräilyä harrastavana olen joutunut kokemaan sen, että ravintolattomia taajamia on Suomessa paljon.

Palvelujen alikehittyneisyys johtuu osittain harvasta asutuksesta ja myöhäisestä kaupungistumisesta, mutta kyllä sitä on poliittisin päätöksin avitettu. Teollisuus on mielellään sälyttänyt omia kustannuksiaan palveluelinkeinojen maksettavaksi.

Pelkästään työttömyysturvajärjestelmä merkitsee lähes 200 miljoonan euron tulonsiirtoa palveluilta teollisuudelle ja rakentamiselle. Vaikka työttömyyttä on noilla aloilla enemmän, lasku jaetaan tasan. Äitiyden kustannuksia ei jaetakaan tasan, vaan ne jätetään lähinnä palvelualojen maksettaviksi. Rakennuksilla ja metsätöissä saadaan parannettua työttömyyskorvausta, jos sää estää työnteon, mutta ei, jos sää estää työnteon terassiravintoloissa tai hiihtohisseillä. Silti lasku tasataan kaikkien alojen kesken.

Jos haluamme tavallisille ihmisille työpaikkoja, on edistettävä palvelualoja – laskettava ravintolaruuan arvonlisävero kaupasta ostetun tasolle, suosittava verotuksessa pienipalkkaisia ja lopetettava palveluelinkeinojen kuppaaminen teollisuuden hyväksi.

Kirjoittaja on vihreiden väistyvä kansanedustaja

Katso myös:

Vihreiden keskustelupaperi työllisyydestä (2003)
Vihreät ja yrittäjyys

Sarjan Vihreitä ratkaisuja muut kirjoitukset ja videot: