— Virpi Oinonen

Oras Tynkkynen 200px

Oras Tynkkynen:

Kuka suojelisi ilmastoa?

Vaalien alla kaikkien puolueiden johtajat vakuuttavat kilvan kostein silmin, kuinka huolissaan he ovat ilmastonmuutoksesta. Yhtäkkiä kaikki kannattavat uusiutuvaa energiaa, ja välillä joku muistaa mainita sivulauseessa myös energiansäästön.

Poikkeuksen vahvistava sääntö on Paavo Lipponen. Hän kertoo ystävällisesti vaalien alla äänestäjille rehellisesti, kuinka vähän monia demareita uusiutuva energia todellisuudessa kiinnostaa. Kiitos, Paavo, tästä palveluksesta demokratialle!

Vihreissä muiden puolueiden äkillisestä, joskin myöhäsyntyisestä ilmastoheräämisestä ollaan luonnollisesti riemuissaan. Olemme puhuneet ilmastosta jo 20 vuotta. On hienoa, että muissakin puolueissa aletaan pikkuhiljaa havahtua ihmiskunnan suurimpaan uhkaan. On sitä odoteltukin.

Kriittinen äänestäjä saattaa tosin kysyä, mitä tekemistä vanhojen puolueiden puheilla on tekojen kanssa. Keskusta- ja demarivetoinen hallitus ei ole ottanut käyttöön ainuttakaan merkittävää uutta toimenpidettä uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden edistämiseksi. Sen sijaan se on lappanut veronmaksajien ja sähkönkäyttäjien rahoja uusiin tukiaisiin turpeelle.

Neljässä vuodessa ehtii tehdä paljon - jos on tosissaan liikkeellä. Kepun ja demarien hallituskauden aikana esim. Saksa rakensi tuulivoimaa yli 6 000 megawattia. Se on 180 kertaa niin paljon kuin Suomi sai aikaan samassa ajassa.

Jos keskustaa ja demareita todellisuudessa kiinnostaisi suojella ilmastoa, miksiköhän olemme jääneet niin pahasti jälkeen kestävän energian edistämisessä? Miksi Ernst & Youngin luokituksessa uusiutuvan energian investointien houkuttelevuudesta Suomi on 20 maasta sijalla 19? Miksi meitä edellä ovat jo mm. Kreikka, Portugali, Kiina ja Intia?

Miksi Suomessa on 7 biokaasulaitosta, kun Saksassa niitä on jo 5 000? Miksi Suomessa on yhteensä vasta 50 000 lämpöpumppua, kun Norjaan niitä rakennettiin yhdessä vuodessa 70 000?

Siinä on Vanhasella ja Heinäluomalla vähän selittämistä. He voisivat myös keksiä uskottavampia selityksiä farssille EU:n päästötavoitteista.

Ensin Vanhanen selitti toimittajille, että ilmastonmuutoksen vähättely on lopetettava. Sitten kepu kirjasi vaaliohjelmaansa: "Suomen on tuettava Euroopan unionin tavoitetta kasvihuonekaasujen vähentämiseksi vuoteen 2020 mennessä 20 %:lla vuoden 1990 tasosta".

Tuskin oli muste kuivunut vaaliohjelmassa, kun keskustan puheenjohtaja Vanhanen riensi Brysseliin vastustamaan tismalleen samaa päästötavoitetta. Keskustan ilmastohuoli kesti arvioni mukaan joitakin nanosekunteja.

Ilmastonsuojelu ja kestävät energiaratkaisut eivät siis ole nykyhallitusta kiinnostaneet. (Eivät ne ole kiinnostaneet kokoomustakaan, mutta puolue on sentään ollut oppositiossa poissa pahanteosta.)

Sen sijaan kepu ja demarit ovat lämmenneet (Lipposen tapauksessa suorastaan kuumenneet) ydinvoimalle. Sinänsä on ihan loogista päätyä ydinvoimaan, kun ensin istuu neljä vuotta kättensä päällä ja laiminlyö kestävät energiaratkaisut.

Toisinkin voisi kuitenkin tehdä.

Kirjoittaja on vihreiden kansanedustaja

Katso myös:

Vihreät ja ilmastonmuutos

Sarjan Vihreitä ratkaisuja muut kirjoitukset ja videot: