— Jaana Reijonaho

Tehdäänkö Suomesta Euroopan ydinvoimapuistoa?

Janne Länsipuro blogikuva100px Saksalainen sähköyhtiö E-ON haluaa rakentaa Suomeen lisäydinvoimaa. Tämä on osoitus siitä, että maassamme tähän asti harjoitettu ydinvoimamyönteinen politiikka uhkaa tehdä Suomesta täyden palvelun ydinvoimapuiston Euroopan sähkömarkkinoille. Mitään kotimaista kysyntää ei lisäydinvoimalle Olkiluoto 3:n valmistumisen jälkeen ole. Ei varsinkaan nyt kun hallituksen selkeä tavoite on edistää energiatehokkuutta ja -säästöä.

- Suomi on ainoa maa maailmassa, joka uskoo ratkaisevansa satojatuhansia vuosia vaarallisena säilyvän ydinjätteen loppusijoituksen. Suomi kuuluu ydinvoiman rakentajina Euroopan marginaaliin ja vanhentunut kaivoslakimme on houkutellut uraanin etsijät takapihoillemme. Ei ole ihme, että sähköyhtiöiden näkökulmasta tuntuu järkevältä keskittää ydinvoimateollisuus kaikkine haittoineen ja riskeineen Suomeen. Mutta haluavatko suomalaiset sitä, Vihreiden varapuheenjohtaja Janne Länsipuro kysyy.

Sinivihreän hallituksen ohjelmassa todetaan, että mahdollisia hakemuksia lisäydinvoiman rakentamisesta tarkastellaan yhteiskunnan kokonaisedun kannalta. Päivälleen kaksikymmentäyksi vuotta sitten sattunut suuronnettomuus Tshernobylin ydinvoimalaitoksessa on muistutus ydinvoiman vaarallisuudesta. Kenties vielä suuremman riskin muodostavat korkea-aktiiviset jätteet, jotka on eristettävä ympäristöstään sadoiksi tuhansiksi vuosiksi.

- Suomalaisten onkin nyt tärkeää viestittää eurooppalaisille sähkömarkkinoille, että me emme pidä ydinvoimaa yhteiskuntamme kokonaisedun mukaisena emmekä ala tuottamaan muille näennäisesti halpaa sähköä oman ympäristömme pilaantumisen uhalla, Länsipuro painottaa.

Länsipuro muistuttaa myös, että ydinvoimapaikkakuntien markkinoimat uusista reaktorihankkeista saatavat työpaikat ovat murusia verrattuna siihen valtavaan työllistämispotentiaaliin, jonka uusiutuva energiantuotanto ja energiansäästö tarjoavat.