— Jaana Reijonaho

Apurahan saajien sosiaaliturva - hallitusohjelmasta todeksi

Vihreä eduskuntaryhmä järjesti yhteistyössä Tieteentekijöiden liiton kanssa tänään paneelikeskustelun apurahan saajien sosiaaliturvan parantamisesta eduskunnan kansalaisinfossa. Aiheesta olivat keskustelemassa työministeri Tarja Cronberg (vihr), toimitusjohtaja Paavo Hohti Säätiöpalvelusta, ylijohtaja Tarmo Pukkila sosiaali- ja terveysministeriöstä, toiminnanjohtaja Eeva Rantala Tieteentekijöiden liitosta sekä kansanedustaja, tutkija Outi Alanko-Kahiluoto (vihr).

Paneelin puheenjohtajana toimi kansanedustaja Kirsi Ojansuu (vihr). Keskustelussa todettiin, että tämä on ns. kuollut kirjain ennen kuin siihen saadaan tarvittava rahoitus. Hallitus päättää seuraavien neljän vuoden kehyksistä 23. toukokuuta. Ohjelmatekstinsä mukaan hallitus aikoo toteuttaa apurahansaajien sosiaaliturvan vuoden 2009 alusta niin, että apurahansaajille turvataan työskentelyyn myönnettyjen apurahojen määrän perusteella eläke-, sairausvakuutus-, työtapaturma- ja työttömyysturva.

Kansanedustaja Kirsi Ojansuu on tyytyväinen hallitusohjelman kirjaukseen apurahansaajien sosiaaliturvan parantamisesta:

- Apurahansaajien sosiaaliturvan hoitaminen nopeasti kuntoon on vähintä, mitä voimme heidän puolestaan tehdä. Kyseessä on tarpeellinen ja keskeinen uudistus, jolla tieteen ja taiteen tekijöille saadaan tasa-arvoinen asema muiden työntekijöiden kanssa. Lain uudistus tulee toteuttaa erillislakina, kuten urheilijoilla, korostaa Kirsi Ojansuu.

Ennen vaaleja puutteet apurahansaajien sosiaali- ja eläketurvassa nousivat mediassa vilkkaaseen keskusteluun. Epäoikeudenmukaisuuden korjaaminen oli myös uuden kansanedustajan ja tieteentekijöiden liiton sosiaaliturvatyöryhmän jäsen, Outi Alanko-Kahiluodon vaaliteemana.

- On epäoikeudenmukaista, että yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti arvokasta työtä tekevät saavat pientä apurahaa, josta ei kerry eläkettä, sairastuminen on koko toimeentuloa uhkaava riski, eikä apurahakausien välissä olevaa työttömyyttä osata työvoimatoimistoissa kohdata. Apurahansaajat saavat myös minimiäitiysrahaa. Toimet tilanteen korjaamiseksi on saatava käyntiin heti, jotta hallitusohjelmaan kirjattu tavoite apurahansaajien tilanteen parantamiseksi vuonna 2009 toteutuu, sanoo Outi Alanko-Kahiluoto.

- Apurahansaajien sosiaaliturvan järjestäminen on ollut esillä ainakin 20 vuotta – nyt on korkea aika siirtyä sanoista tekoihin. Valtion on osallistuttava apurahansaajien sosiaaliturvan järjestämiseen, koska niiden turvin tehdään merkittävä osa koko suomalaista yhteiskuntaa hyödyttävästä tutkimuksesta. Säätiöt jakavat apurahoina tieteelle noin 130 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä vastaa Oulun yliopiston kokoisen yliopiston vuosibudjettia, toteaa Tieteentekijöiden liiton toiminnanjohtaja Eeva Rantala.