— Lasse Miettinen

Brax: Syrjäytymisen superasiantuntija on vankeinhoito

Brax Tuija Oikeusministeri Tuija Brax kertoi Espoon puoluekokouksessa pitämässään puheessa siitä miten oikeusministeriön hallinnon alalla pystytään vaikuttamaan syrjäytymisen ja eriarvoisuuden ehkäisyyn:

- Oikeusministeriö on eräs syrjäytymisen asiantuntijaorganisaatio, sillä niin syrjäytymisen seurauksiin kuin syihinkin liittyy usein rikollisuutta. Lasten arjen ehkä räikein vääryys Suomessa on se, että noin 200 000 lasta asuu kodissa, jossa joko lasta itseään tai hänen äitiään, joskus myös isää, pahoinpidellään. Oikeusministerinä minun on tarkoitus keskittyä väkivallan ennaltaehkäisemistyössä ennen kaikkea lapsiin kohdistuvan uhan vähentämiseen. Lisäksi on suunnitelmissa useita toimia naisiin kohdistuvan väkivallan torjumiseksi. Tarkoitus on mm. selvittää, tarvitaanko lainsäädäntömuutoksia sen suhteen, miten nyrkeillä, siis ilman terä- tai muuta lyömäasetta, tehtyä lähisuhdeväkivaltaa arvioidaan törkeysasteissa silloin, kun uhrina on selvästi fyysisesti puolustuskyvyttömämpi nainen.

- Syrjäytymisen varsinainen superasiantuntija on vankeinhoito. Kävimme vaalien alla valtuuskunnassa läpi vankien terveys- ja sosiaalitaustoja ja vankiloiden arkea niin paljon, etten nyt mene asiaan syvemmin. Sen verran kuitenkin, että lisään jo tunnettuihin ongelmiin vielä sen, että uusien tutkimusten mukaan merkittävällä osalla vangeista on vakavia luku- ja laskutaito-ongelmia. Syrjäytymisen yksi kierre onkin selvästi siinä, että palkittu koululaitoksemme kuitenkin päästää armovitosineen ja säästökurjimuksineen läpi lapsia, usein poikia, joiden tiedetään osaavan lukea todella huonosti, niin huonosti, että nykyisessä informaatiotulvassa he ovat käytännössä lukutaidottomia.

Lue Braxin koko puoluekokouspuhe.