— Lasse Miettinen

Cronberg: Yhteistyötä sinivihreälle pohjalle

Cronberg Tarja Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg käsitteli puheessaan Espoon Dipolissa Vihreiden puoluekokouksessa alkanutta sinivihreää hallitusyhteistyötä:

- Olemme aina korostaneet vihreän puolueen itsenäisyyttä ja rajat ylittävää yhteistyökykyä. Vaalituloksen jälkeen oli selvää, että hallitusta rakennetaan Keskustan ja Kokoomuksen ympärille. Olimme juuri kritisoineet demarien politiikkaa neljä vuotta. Katsoimme, että edessä olisi uusia haasteita, mutta myös uudenlaisia mahdollisuuksia. Näistä lähtökohdista vastasimme neuvotteluhaasteeseen myöntävästi.

Cronberg kertoi käydyistä kehysneuvotteluista:

- Kehysriihessä kohtasimme myös yllättäviä ongelmia. Subjektiinen päivähoito-oikeuden rajaamattomuus vahvistettiin niin hallitusohjelma neuvotteluissa kuin kehysriihessäkin. Olemme kuitenkin todenneet olevamme valmiita neuvottelemaan maksupolitiikasta ohjauskeinona. Kehysriiheen tultiin kuitenkin ilman-neuvotteluja- valmis malli: vähimmäismaksu. Hallituksessa todettiinkin siksi että mallin valinta jää sosiaalipoliittisen ministerivaliokunnan tehtäväksi. Työministerinä aion pitää huolen siitä, että mitään kannustinluokkuja ei synny suhteessa työelämään ja että vanhempien osallistumiselle työelämään ei aseteta esteitä.

Lue Cronbergin koko puoluekokouspuhe.