— Lasse Miettinen

Hassi: Vihreät ovat voittaneet ilmastokeskustelun

Hassi Satu Vihreiden europarlamentaarikko Satu Hassi julisti Vihreät ilmastokeskustelun voittajaksi pitämässään puheessa Vihreiden puoluekokouksessa Espoossa:

- Se, mistä vihreät ovat puhuneet yli 20 vuotta, on nyt muuttunut valtavirta-ajatteluksi. Me vihreät olemme siis todella olleet "ei vasemmalla eikä oikealla vaan kärjessä".

Hassi piti erikoisena, että Suomessa on niin vahva usko ydinvoimaan:

- Muut maat, joissa keskustellaan uusista ydinvoimaloista, tai oikeastaan lähinnä käytöstä poistuvien ydinvoimaloiden osittaisesta korvaamisesta uusilla, ovat ydinasevaltoja. Niissä eräiden johtavien poliitikkojen halu elvyttää ydinenergia-alaa liittyy haluun uusia vanhenevaa ydinaseistusta, ja taata se, että ydinfysiikkaan saataisiin uusia opiskelijoita, etteivät ydinaseet jää siiloihinsa ruostumaan alan asiantuntijoiden valuessa eläkkeelle. Näissä maissa puhutaan toisaalta paljon Suomea avoimemmin myös ydinenergiaan liittyvästä ydinaseiden leviämisen riskistä, mitä kiista Iranin uraanirikastuksesta havainnollistaa.

Lue Hassin koko puoluekokouspuhe.