— Ville Niinistö

Niinistö: Naisten tasa-arvoa edistettävä työelämässä, miesten asemaa vahvistettava perheissä

Vihreän eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eräiden naisjärjestöjen valtionavusta eduskunnan II 100-vuotisjuhlaistunnossa piti Vihreiden kansanedustaja Ville Niinistö.

Vihreiden mielestä tavoitteena on oltava yhteiskunta, jossa naisilla ja miehillä on yhtäläiset edellytykset kaikilla elämänalueilla. Tasa-arvon edistäminen vapauttaa niin miehiä kuin naisia sukupuoleen liittyvien stereotypioiden rasitteista. Sukupuoliroolien murtaminen parantaa myös seksuaalivähemmistöjen ihmisoikeuksien toteutumista, kun hyväksymme jokaisen ihmisen erilaisuuden ja ainutlaatuisuuden omanlaisenaan yksilönä.

- Samalla kun on tehtävä kaikkemme naisten tasa-arvon toteuttamiseksi työelämässä, on vahvistettava miesten asemaa perheessä. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan perheen hyvinvointi on suurempaa niissä perheissä, joissa isä on käyttänyt vanhempainvapaata. Vihreät ovatkin ehdottaneet isyysvapaan pidentämistä kahdella kuukaudella, Niinistö totesi puheessaan.

Tasa-arvotyö tarvitsee yhä edelläkävijöitä, jotka uskaltavat haastaa yhteiskuntaa uudistumaan. Naisjärjestöillä on yhä tehtävää yhteiskunnan epätasa-arvoisten rakenteiden paljastamisessa ja muuttamisessa. Vaikka monia ongelmia on korjattu, on maailman muuttuessa tullut eteen myös uusia haasteita. Eduskuntalaitoksen 100-vuotisen historian aikana toteutuneet merkittävät saavutukset eivät saa johtaa silmien ummistamiseen uusilta epäoikeudenmukaisuuksilta.