— Jaana Reijonaho

Oras Tynkkynen puoluekokouksessa ilmastokriisistä

Tynkkynen Oras Vihreiden kansanedustaja, ilmastopoliittinen asiantuntija Oras Tynkkynen:

Lyhyessä ajassa puhun kolmesta asiasta: kriisistä, kunnianhimosta ja johtajuudesta.

Ilmastokriisi

Toissa viikonloppuna olin Lontoossa puhumassa kansainvälisessä ilmastokonferenssissa. Siellä ei enää puhuttu kasvihuoneilmiöstä tai ilmastonmuutoksesta. Siellä puhuttiin ilmastokriisistä ja ilmastokaaoksesta.

Ja me todella elämme ilmastokriisin aikaa. Lähes päivittäin tulee huolestuttavia uutisia ilmastonmuutoksen etenemisestä ja uusista uhkista.

Esimerkiksi tiistaina julkaistiin tutkimus, jonka mukaan maailman päästöjen kasvutahti on kymmenessä vuodessa kolminkertaistunut. Ilmastonmuutos kiihtyy, ja se kiihtyy aiemmin ennakoitua nopeammin.

(Hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n tänä keväänä julkaisema raportti on vahvistanut ilmastohuolta entisestään. IPCC arvioi, että joissakin maissa sadot voivat puolittua nykyisestä. Sukupuutto voi uhata jopa kolmasosaa eliölajeista.)

Kunnianhimo

Kriisiaika edellyttää kriisitietoisuutta – ja kriisitoimenpiteitä. Meteorologian emeritusprofessori Juhani Rinne vaati lehtihaastattelussa, että ilmastonmuutoksen torjumiseksi pitää säätää ”kaamea” direktiivi, koska mikään vähempi ei riitä.

Me vihreät emme halua kaameaa direktiiviä, mutta me haluamme kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa, jolla ilmastokriisistä selvitään. Me haluamme vähentää päästöt kestävälle tasolle – ja kestävällä tavalla.

Tähän asti kunnianhimo on puuttunut Suomen ilmastopolitiikasta. Tämän on muututtava. Sinivihreän hallituksen ohjelma tarjoaa hyvät puitteet kunnianhimoiselle ja kestävälle ilmastopolitiikalle.

Mitä kunnianhimo sitten tarkoittaa käytännössä? Se tarkoittaa päästöjen leikkaamista ripeästi ja paljon. Se tarkoittaa energiatehokkuuden radikaalia parantamista niin, että kulutuksen kasvu saadaan taitettua. Se tarkoittaa uusiutuvan energian lisäämistä hyvin merkittävästi.

Se tarkoittaa myös kaavoitus- ja liikennepolitiikkaa, joka edistää joukko- ja kevyttä liikennettä merkittävästi. Vihreät tulevat tekemään voitavansa, jotta suurten kaupunkien joukkoliikennetuki, kehärata ja Espoon metro saadaan toteutettua niin pian kuin mahdollista.

Johtajuus

Ilmastokriisistä huolimatta ilmastopolitiikassa on pitkään vallinnut johtajuustyhjiö. Synkkinä hetkinä toivoa ovat antaneet EU:n sinnikäs puurtaminen ja yksittäisten maiden rohkeat päätökset.

Esimerkiksi Saksan ympäristöministeri julkisti ohjelman, jolla päästöjä aiotaan leikata 40 % ensi vuosikymmenen loppuun mennessä. Norja on asettanut tavoitteeksi leikata nettopäästönsä nollaan vuosisadan puoliväliin mennessä – kaikkien aikojen kunnianhimoisin yhdenkään maan asettama tavoite. Isossa-Britanniassa hallitus antaa pian esityksen maailman ensimmäiseksi ilmastolaiksi, joka sisältää laillisesti sitovat päästötavoitteet aina vuoteen 2050 asti.

Suomen pitäisi kuulua tämän joukon jatkoksi. Meidän pitäisi kuulua ilmastonsuojelun terävimpään kärkeen, maailman pelastamisen kovaan ytimeen.

Me elämme ilmastokriisin aikaa. Maailma tarvitsee nyt kunnianhimoa. Maailma tarvitsee nyt ilmastojohtajuutta.

Suomalaisten on lakattava vähättelemästä itseään. Meillä on kaikki edellytykset ryhtyä edelläkävijöiksi. Meillä on teknologia. Meillä on osaaminen. Meillä on tietoisuus. Meillä on varaa.

Meillä on myös vastuu.

Meidän täytyy astua johtoon.