— Lasse Miettinen

Sinnemäki: Päivähoito-oikeuden koskettava kaikkia lapsia

Sinnemäki Anni Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anni Sinnemäki käsitteli puheessaan Espoon Dipolissa pidetyssä Vihreiden puoluekokouksessa alkaneen hallitusyhteistyön lisäksi kokopäivähoidon päivähoitomaksun ns. nollaluokan poistamisesta:

- Vihreälle eduskuntaryhmälle on selvää, että jatkovalmistelussa täytyy varmistaa se, päivähoito-oikeus koskee kaikkia lapsia. Ja että se myös käytännössä toimii kaikkien perheiden osalta. Huomioon täytyy ottaa muun muassa opiskelijaäidit ja isät, perheet, joissa on pätkätyöttömyyttä tai pirstaleisia työsuhteita. Päivähoitomaksu ei saa haitata työn vastaanottamista tai esimerkiksi opiskelijavanhempien mahdollisuutta keskittyä opintoihin. Sinnemäki oli iloinen turvapaikanhakijoiden aseman edistymisestä:

- Turvapaikanhakija ei saa hakea Suomesta käsin työlupaa. Tämä on koettu hyvin epäoikeudenmukaiseksi. Miksi Suomesta karkotetaan ihmisiä, joille tämä on enemmän kotimaa kuin mikään muu maailman maa? Karkotuksen jälkeen ainoa toivo on, että lupa myönnetään sieltä käsin, mihin ihminen on karkotettu. Suomalaiset ystävät ja työnantaja auttavat, mutta silti aina lupaa ei ole myönnetty. Nyt tämä päättyy. Kielteisen turvapaikkapäätöksen, mutta jo työpaikan saaneelle henkilölle tulee mahdollisuus hakea työlupaa Suomesta käsin.

Lue Sinnemäen koko puoluekokouspuhe.