— Katja Alvoittu

Puoluehallitus ratojen kunnosta

Suomessa ollaan tultu tilanteeseen, jossa junat ovat paremmassa kunnossa kuin kiskot. Junakalustosta ei tällä hetkellä saada kaikkea irti, koska junien kulkua on rajoitettava raiteiden heikon kunnon takia. Ratojen kunnosta uhkaakin tulla junaliikenteen kehittämisen pullonkaula, ellei tilanne lähitulevaisuudessa muutu.

– Henkilöliikenne raiteilla on hyvässä kasvuvauhdissa, mutta tarjontaa alkaa olla vaikea lisätä. Liikenteen siirtyminen kumipyöriltä kiskoille olisi kuitenkin mitä parasta ilmastopolitiikkaa, toteaa Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg.

Suomalaista Liikennepolitiikkaa vaivannut lyhytjänteisyys on tehnyt junaliikenteen kehittämisen haasteelliseksi. Ratojen kunnossapitorahoja on jo pidempään paikkailtu lisäbudjeteilla, eikä tulevia hankkeita ole tiedetty kovin pitkälle eteenpäin.

– Nyt olemme erityisen ilahtuneita siitä, että epätietoisuus tulevasta on Kemijärven osalta päätynyt ja yöjunien jatko on turvattu, toteaa Cronberg ja korostaa hyvien rautatieyhteyksien tärkeyttä koko maassa.

Valtaa alueellisille joukkoliikenneviranomaisille

Vihreät katsoo, että vasta käynnistetty liikennepoliittinen selonteko tuo kaivattua pitkäjänteisyyttä myös rautatieliikenteen kehittämiseen. Hankelistausten lisäksi selonteolta odotetaan rakenteellisia uudistuksia.

Puoluehallituksen mielestä pohdintaan tulisi ottaa ainakin alueellisten joukkoliikenneviranomaisten perustaminen, mistä on hyviä kokemuksia mm. Ruotsista, Saksasta, YTV-alueelta ja Turusta. Alueellisille viranomaisille voitaisiin antaa mm. paikallisenjoukkoliikenteen tuki, ostot, reitit, aikataulut ja lippujärjestelmä.

– Suurin potentiaali muuttaa liikennekäyttäytymistä kestävämpään suuntaan on nimenomaan kaupunkiseuduilla, jossa joukkoliikenteen käyttö ei vielä ole yhtä korkealla kuin Helsingissä, toteaa Cronberg.

Lisätietoja: Tarja Cronberg, gsm 045–1216 448