— Katja Alvoittu

Puoluesihteeri Panu Laturi: Sosiaaliturva kuuluu kaikille

Nykyinen hallitus on ensimmäinen, joka yrittää vakavasti vastata nykyisen sosiaaliturvan ongelmiin. Sosiaaliturvan kokonaisuudistus on käynnistetty ja apurahalla toimivien taiteilijoiden ja tutkijoiden sosiaaliturvan ongelmiin haetaan ratkaisua.

- Vakaa, elinikäinen palkkatyö ei ole enää ole työsuhteiden perusta. Katson, että ilman perustulon kaltaista järjestelmää uudistuksen tavoitteita työnteon kannattavuudesta ja eri elämäntilanteet kattavasta perusturvasta on mahdoton toteuttaa. Byrokraattinen järjestelmämme on yksilön kannalta liian arvaamaton, hidas ja monimutkainen, korostaa Laturi.

Tähän asti sosiaaliturvan päivittäminen on törmännyt sosiaalidemokraattien vastustukseen, mistä ovat kärsineet mm. pätkätyöläiset. Nyt on kuitenkin aika luoda sellainen järjestelmä, joka vastaa työelämän muutokseen ja ihmisten tarpeisiin. Laturi on tyytyväinen, jos Vasemmistoliitto toteuttaa kaavailemansa perusturvauudistuksen varjotyöryhmän.

- Uskon, että se pakottaa myös sosiaalidemokraatit ymmärtämään, että työelämä ja sosiaaliturvan vaatimukset ovat muuttuneet. Vasemmistoliiton suurin haaste onkin saada siirrettyä sosiaalidemokraatit tälle vuosituhannelle. Se olisi kaikkien etu.

Laturi toivoo, että opposition ja hallituksen vuoropuhelu syventyy vaalikauden edetessä.

- Se edellyttää hallitukselta kykyä pysyä avoimena myös oppositiosta tuleville uusille avauksille ja oppositiolta kykyä esittää uusia ratkaisumalleja. Hallituksen kritiikki ilman omien vaihtoehtojen esittämistä ei juuri edistä muutosta.