— Tanja Remes

Hassi vaatii sitovia säännöksiä lobbaukselle EU:ssa

MEP Satu Hassi vaati lauantaina vihreiden puoluevaltuuskunnassa Tampereella sitovia säädöksiä lobbaukselle EU:ssa. Hän piti häpeällisenä sitä, että USA:ssa lobbausta säätelevät lait ovat tiukempia kuin EU:ssa.

"Päätöksentekijöihin kohdistuva lobbaus on sinänsä väistämätöntä ja välttämätöntäkin", sanoi Hassi. "On tärkeää, että eri tahot saavat tuoda näkökulmansa päättäjien tietoon. Ongelma on, että raha ratkaisee liikaa", Hassi jatkoi.

"Bryssel on Washingtonin jälkeen maailman toiseksi suurin lobbarien keskittymä, lobbareita arvioidaan siellä olevan noin 20 000. Europarlamenttiin akkreditoituja lobbareita on noin 5000, eli seitsemän jokaista meppiä kohden", Hassi selvitti.

"Valtaosa ammattimaisista lobbareista on liike-elämän ja sen järjestöjen palveluksessa. Ammatti-liittojen sekä kuluttaja- ja ympäristöjärjestöjen lobbaus on pääasiassa sähköpostin lähettämistä. Valtavassa tietotulvassa sanoma menee kuitenkin tehokkaammin perille, jos pääsee kasvotusten päättäjän puheille", Hassi kuvasi.

"Liike-elämän järjestöillä on varaa tarjota lounaita ja illallisia sanomansa säestykseksi. Niillä on myös varaa palkata useita lobbareita pyrkimään päättäjien puheille henkilökohtaisesti. Tämä on tehokkaampaa ja se näkyy", Hassi sanoi.

"Ammattitaitoisesti ja voimalla toteutetut kampanjat purevat tehokkaasti. Ikävä kyllä esimerkiksi kemian teollisuuden kampanja kemikaalilainsäädännön vesittämiseksi ja autoteollisuuden kampanja ilmanlaatunormien heikentämiseksi on näkynyt Euroopan parlamentin päätöksissä. Valiokunnissa olen kuullut lukemattomia puheenvuoroja, joiden tiedän olleen suoraan lobbareilta lainattuja", Hassi väitti.

"Vähintään EU:n pitäisi säätää vastaavat pykälät kuin USA:ssa, eli velvoittaa lobbausorganisaatiot julkistamaan rahoittajansa ja asiat, joissa ne lobbaavat", Hassi vaati. "Tällöin esimerkiksi potilasjärjestönä esiintyvä taho joutuisi julkistamaan, onko se lääkeyritysten rahoittama".

"Europarlamentissa esittelijällä ja muiden ryhmien varjoesittelijöillä on iso valta, koska usein he melkein yksin käyvät yksityiskohtaiset neuvottelut kustakin päätöksestä. Siksi pitäisin perusteltuna myös, että näiden tulisi julkistaa, keiden lobbaustahojen edustajia he tapaavat päätöstä valmistellessaan", Hassi vaati. "Tällöin ainakin olisi julkisesti tiedossa jos vastuuhenkilö kuuntelee lobbareita yksipuolisesti".

Lisätietoja:

Avustaja Tanja Remes, 040 822 1680