— Tanja Remes

Hassi: Europarlamentti vesitti autojen hiilidioksidipäästörajat

Euroopan parlamentti otti tänään kantaa autojen hiilidioksidipäästöjen rajoittamiseen. Päätös vesitti päästörajan 120 g/km, jota on jo yli kymmenen vuotta pidetty autoteollisuuden tavoitteena vuodelle 2012. Parlamentti nosti päästörajaa arvoon 125 g/km ja antoi kolme vuotta lisäaikaa.Tämänpäiväinen päätös ei ollut vielä varsinainen lainsäädäntöpäätös, se oli parlamentin kannanotto lakiesitykseen, jota komissio valmistelee.

Satu Hassi on hyvin pettynyt tämänpäiväiseen päätökseen. "Päätös löi korville kaikkia kauniita ilmastopuheita", totesi Hassi. "Nykyisin melkein kaikki puolueet esiintyvät suurina ilmaston ystävinä. Valitettavasti tämä tuppaa unohtumaan heti, kun tulee kyse konkreettisesta lainsäädännöstä", valitti Hassi.

"Ilmastopuheet ovat kauniita kuin Casanovan lemmenvalat, mutta kun tulee vastuunoton aika, pötkitään pakoon", Hassi kuvasi.

Jo vuonna 1995 Euroopan autoteollisuus lupasi alentaa uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt arvoon 120 g/km. 1998 solmitulla vapaaehtoisella sopimuksella autoteollisuus lupasi välivaiheena alentaa uusien autojen päästöt arvoon 140 g/km vuoteen 2008.

On käynyt ilmeiseksi, että autoteollisuus ei toteuta sitoumustaan, koska uusien autojen keskimääräiset päästöt ovat nyt 160 g/km. Juuri siksi komissio valmistelee lainsäädäntöä. Keväällä komissio nosti vuodelle 2012 suunniteltua alkuperäistä 120g/km rajaa 130 grammaan kilometriltä. Tätä perusteltiin sillä, että polttoaineen elinkaaren hiilidioksidipäästöjä vähennetään siten, että se vastaa 10 g/km päästövähennystä.

"On todella valitettavaa, että autojen hiilidioksidipäästöraja vesittyy joka askeleella", Hassi paheksui. "Ensin komissio lievensi vuoden 2012 päästörajaa ja tänään parlamentti vielä venytti määräaikaa kolmella vuodella. Parlamentti jätti epäselväksi sen, delegoidaanko osa päästövähennyksestä polttoaineen tuottajien vastuulle."

Henkilöautot aiheuttavat 12 % EU:n hiilidioksidipäästöistä. Liikenteen päästöt kasvavat nopeammin kuin minkään muun sektorin.

"On kiire saada ilmastonsuojeluun johdonmukaisuutta", Hassi vetosi. "EU on sitoutunut vähentämään ilmastonmuutosta aiheuttavia päästöjään vuoteen 2020 mennessä 30 % vuoden 1990 tasoon verrattuna, jos sopimus ´Kioto kakkosesta´ syntyy, ja 20 % vaikka yksinkin. Tämä ei voi toteutua, jos aina päästövähennyksiä koskevaa konkreettista lainsäädäntöä käsitellessä taivutaan kuin ruoho tuulessa asianomaisen teollisuudenalan lobbaukseen."

"On turhaa puhetta väittää, että autojen päästöjen vähentäminen olisi teknisesti mahdotonta. Kaupoissa on jo tarjolla monia automalleja, joiden päästöt alittavat 120 g/km rajan. Myös hybriditekniikalla polttoaineen kulutusta - ja samalla hiilidioksidipäästöjä - voidaan vähentää noin kolmanneksella", totesi Hassi.

Lisätietoja Ulriikka Aarnio puh +32 499 334 354