— Katja Alvoittu

Puoluehallitus: Eläinpolitiikka tarvitsee suunnannäyttäjää

Eläinasiavaltuutettu valvomaan suojelua

Vihreiden hallitus on tyytymätön eläinpolitiikan etenemiseen. Eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien käyttöönotto ei edisty, eläinsuojelulain seuranta ontuu eikä luomueläintuotanto ole kasvussa.

- Eläinten asia ei näytä etenevän ilman omaa edunvalvojaa. Eläinasiavaltuutettua tarvitaan sekä valvomaan nykyisen eläinsuojelulainsäädännön toteutumista yleisellä tasolla että viemään uudistuksia eteenpäin, toteaa Vihreiden varapuheenjohtaja, kansanedustaja Johanna Sumuvuori.

Jo nykyisten lakien seurannassa ja toimeenpanossa olisi valtuutetulle työsarkaa, mutta virka mahdollistaisi myös laajempien eläinpoliittisten linjausten valmistelemisen sekä eläinteemojen pitämisen esillä yhteiskunnallisen päätöksenteon pyörteissä.

- Eläinasiavaltuutettu olisi yhteiskunnallinen vaikuttaja, jonka tehtävänä olisi edistää keskitetysti eläinten oikeuksia ja hyvää elämää, samankaltaisesti kuin lapsiasiain- ja vähemmistövaltuutettu tekevät jo omalla alallaan, Sumuvuori kuvaa valtuutetun työnkuvaa.

Vihreiden hallitus kiirehtii myös eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien kehittämistä.

Suomeen tulisi perustaa kansallinen vaihtoehtomenetelmäkeskus, jonka tehtävänä on organisoida eläinkokeille vaihtoehtoisiin menetelmiin liittyvää tutkimusta ja tiedotusta sekä eläinkokeettomien menetelmien ja biotieteiden etiikan koulutusta. Tätä on ehdottanut myös muun muassa viime vuonna istunut maa- ja metsätalousministeriön työryhmä.