— Katja Alvoittu

Puoluehallitus: Vähäpäästöisille autoille maksuttomia parkkipaikkoja

Autoilun verotus tullaan uudistamaan vähäpäästöisiä autoja suosivaksi, mutta Vihreän liiton puoluehallituksen mielestä uusiakin ohjauskeinoja tarvitaan. Toimivaksi kannustimeksi on osoittautunut esimerkiksi monissa Ruotsin kunnissa käyttöön otettu vähäpäästöisten autojen vapauttaminen pysäköintimaksuista.

– Innovatiivinen politiikka on tuottanut tulosta. Ruotsissa vähäpäästöisten osuus uusista rekisteröidyistä autoista on tämän vuoden alusta syyskuun loppuun 16 prosenttia. Meillä puhutaan valitettavasti vielä yksittäiskappaleista, toteaa Vihreiden varapuheenjohtaja Jyrki Kasvi.

Vihreiden puoluehallitus esittää vastaavien kannustimien ottamista käyttöön myös Suomessa ja vaatii kunnilta toimia. Kunnilla on halutessaan mahdollisuus vapauttaa tietyt kriteerit täyttävät autot pysäköintimaksuista. Aktiiviset kunnat voivat edistää myös biokaasun käyttöä tai suosia ekotakseja.

– Autoilun ohjaamiseen tarvitaan myös porkkanoita. Uskon, että maksuton pysäköinti painaa vaakakupissa myös autokaupassa. Näin vähemmän päästävät autot ja kimppa-autot autot voisivat meilläkin kasvattaa suosiotaan, sanoo Kasvi.

Puoluehallitus korostaa, että autoilun muuttaminen vähemmän päästöjä tuottavaksi ei voi korvata kunnianhimoista toimia, joilla tarvetta autoiluun vähennetään. Joukko- ja kevyttä liikennettä sekä autojen yhteiskäyttöä täytyy myös edistää nykyistä voimallisemmin.

Puoluehallitus kiinnittää huomiota myös yritysautojen kannustimiin. Kaksi kolmasosaa työsuhdeautoista annetaan vapaan autoedun nojalla, jolloin verotus ei käytännössä riipu siitä, kuinka paljon autolla ajetaan. Vapaan autoedun saajalla ei ole taloudellisia kannustimia vähentää autoilua, ja julkisen liikenteen käyttäminen tuo aina lisäkustannuksia.

Puoluehallitus katsoo, että vapaa autoetu tulisi verotuksellisin keinoin tehdä kannattamattomaksi valinnaksi.