— Marko Tuokko

Vihreä eduskuntaryhmä välikysymyskeskustelussa: Neuvottelujärjestelmän kehittäminen yhteinen haasteemme

Vuosikymmenten aikana syntyneitä palkkavinoumia ei korjata hetkessä eikä edes puolessa vuodessa. Välikysymyksessä todetaan, että 150 miljoonalla eurolla rahoitetaan vain murto-osa hoitajien palkankorotuksesta. Vihreä eduskuntaryhmä pitää hallituksen avausta hyvänä ja luottaa siihen, että tämä tosiaan oli tasa-arvopolitiikan avaus, ei päätös.

Ilman määrätietoista työtä sukupuolten välinen palkkaero ei kapene. Yhteiseksi ongelmaksemme jää, pystyykö nykyinen työmarkkinajärjestelmä lainkaan korjaamaan työmarkkinoiden rakenteellista ongelmaa. Vihreä eduskuntaryhmä toivoo, että eduskunta yhdessä työmarkkinaosapuolten kanssa etsii parempia keinoja palkkaerojen kaventamiseksi.

- Palkkaneuvottelumekanismi ei käytännössä mahdollista yksittäisen henkilöstöryhmän, kuten tässä tapauksessa hoitajien palkan reilua nostamista suhteessa muihin palkkoihin, Vihreiden ryhmäpuhuja Outi Alanko-Kahiluoto kuvaa järjestelmän jäykkyyttä.

Välikysymyksessä todetaan aivan oikein, että hoitoalan henkilöstö ansaitsee kunnollisen palkan. Samalla kysymyksessä pelotellaan sillä, että korkeammat palkat voivat tarkoittaa korkeampia kunnallisia veroprosentteja.

- Tässä onkin ehkä tämän välikysymyskeskustelun paras puoli: on syytä oivaltaa, ettei ole mahdollista yhtaikaa alentaa veroja ja taata oikeudenmukaiset, tasa-arvoa edistävät hyvinvointipalvelut kaikille kansalaisille, Alanko-Kahiluoto korostaa.

Lue puhe kokonaisuudessaan