— Suvi Reijonen

Sumuvuori: Suomen ei syytä hinkua identiteettiään etsivään Natoon

Nato on kylmän sodan aikainen sotilasorganisaatio, joka etsii itselleen uutta suuntaa ja uusia tehtäviä. Nyt Nato kehittää NRF-toimintaa ja pyrkii profiloitumaan pikemminkin kriisinhallintaorganisaationa kuin sotilasliittona.

Nato on jo nyt Suomelle yhteistyökumppani rauhankumppanuuden muodossa, mutta järjestön tulevaisuus on melkoisessa murrosvaiheessa. - Niin kauan kuin Nato hakee itseään, ei Suomen ole syytä hinkua Natoon. Eihän kukaan jaksa sellaista seurustelukumppaniakaan, joka vielä hakee omaa identiteettiään, toteaa varapuheenjohtaja Johanna Sumuvuori Vihreiden puoluevaltuuskunnassa.

Vielä ei ole selvää, mihin suuntaan Nato todellisuudessa kehittyy ja millaiseksi muutosvaiheessa olevat NRF-joukot kehittyvät. - Suomelle on esitetty matkaopasta Natoon, mutta Nato tarvitsi itse matkaoppaan tulevaisuuteen, Sumuvuori jatkaa.

NRF-joukkojen myötä Nato hakee uudenlaisia yhteistyömuotoja myös ei-jäsenmaiden kanssa perinteisen rauhankumppanuuden sijaan. Hallitusohjelmassa todetaan, että Suomen osallistumista NRF-toimintaan harkitaan EU:n taisteluosastoista saatujen kokemusten perusteella.

- On varsin järkevää antaa näiden kokemusten analysoimiselle riittävä aikajänne ennen kuin rymistellään mukaan uusiin sotilasyhteistyökuvioihin, joiden tulevaisuus on murrosvaiheessa.

Siviilipalveluksen uudistamisessa otettu ensiaskeleet

Siviilipalvelus lyhenee uuden siviilipalveluslain myötä kuukaudella, jonka lisäksi valtio tulee osallistumaan siviilipalvelusmiesten asumiskustannuksiin.

- Siviilipalveluksen uudistaminen on Vihreille pitkäaikainen tavoite, joka on nyt ottanut ensimmäisen askeleen parempaan suuntaan aikoihin. Nämä hyvät ensiaskeleet ovat asioita, joita ei olisi tapahtunut ilman Vihreiden hallituksessa oloa.

Puolustusvaliokunnan esitys 33 päivän kertausharjoituksista oli valiokunnan yksityisajattelua, ei hallituksen linjaa. - Vihreiden kanta ei luonnollisestikaan ole puolustusvaliokunnan kanta, Vihreiden kanta on hallituksen kanta, Johanna Sumuvuori huomauttaa.

Valtuuskuntapuhe kokonaisuudessaan