— Suvi Reijonen

Vihreä eduskuntaryhmä kriisinhallintaa koskevassa selontekokeskustelussa: Afganistanin kriisiin etsittävä poliittista ratkaisua

- Suomen oltava valmis lisäämään panostustaan myös Darfurissa

Vihreät hyväksyvät selonteon linjauksen, jossa Suomi jatkaa nykytasolla toimintaansa Afganistanissa, ja lisää panostustaan mm. Afganistanin oman armeijan kouluttamiseen.

- Tämä ei kuitenkaan riitä rauhan aikaansaamiseen maassa. Afganistanin sisäisiin ongelmiin ei ole sotilaallista ratkaisua, eikä oppositiota voi pommittaa hengiltä. Sen vuoksi neuvottelujen tie - niin vaikea kuin se onkin - on ja tulee olemaan ainoa ratkaisu Afganistanissa, toteaa Vihreiden ryhmäpuhuja, ulkoasiainvaliokunnan jäsen Pekka Haavisto.

Vihreä eduskuntaryhmä pitääkin hallituksen antamaa selontekoa puutteellisena poliittisen ratkaisun etsimisen osalta. Suomen kokonaisstrategiaan Afganistanissa pitäisi kuulua vuoropuhelun edistäminen hallituksen ja opposition välillä.

Suomalaisia rauhanturvaajia ollaan lähettämässä Tshadin EU-johtoiseen operaatioon. Vihreiden ryhmä hyväksyy tämän, mutta korostaa, että naapurimaihin annettava apu ei kuitenkaan riitä, jollei pystytä tekemään entistä enemmän itse Darfurin maakunnassa.

- On todennäköistä, että Darfurin operaatio tarvitsee tulevaisuudessa voimakkaampaa eurooppalaista panosta. Vihreä eduskuntaryhmä katsoo, että Suomen tulisi olla valmis lisäämään panostustaan myös UNAMID-operaatioon YK:n ja Afrikan Unionin niin pyytäessä, Haavisto korostaa.

Vihreiden ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaaan osoitteessa: