— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus: Hallituksen ryhdyttävä nopeisiin lisätoimiin jos autoverouudistus ei vähennä päästöjä

Vihreiden puoluehallitus pitää autoverotuksen rakenteen muuttamista tärkeänä askeleena oikeaan suuntaan. Päätöksen seurauksena uuden auton ostajan kannattaa aina valita mahdollisimman pieni ja vähäpäästöinen vaihtoehto.

Puoluehallituksen mukaan hiilidioksidipäästöt eivät kuitenkaan välttämättä vähene autoveropäätöksen seurauksena. Päästöjä on siksi seurattava ja reagoitava muutoksiin.

- On suuri riski, että autojen keveämpi verotus lisää autoistumista ja sitä kautta liikenteen päästöjä. Hallituksen on ryhdyttävä lisätoimiin, jos päästöjen määrä ei autoverouudistuksen seurauksena vähene, toteaa Vihreiden varapuheenjohtaja Mari Puoskari. Näitä lisätoimia ovat muun muassa polttoaineveron voimakas kiristäminen sekä verotuksen taustalla olevien hiilidioksidirajojen madaltaminen.

Toimiva joukkoliikenne ja ruuhkamaksut hyvä kannustinyhdistelmä

Kansainväliset kokemukset osoittavat, että joukkoliikenteen osuutta voidaan kasvattaa määrätietoisilla toimilla. Vihreät saivat auto- ja ajoneuvoveron uudistuksen yhteydessä hallituksen aikaistamaan suurille kaupunkiseuduille myönnettävää joukkoliikenteen tukea. Tuki mahdollistaa esimerkiksi sen, että lippujen hinnat pysyvät kilpailukykyisenä tai sen, että liikenteen tarjontaa lisätään.

Myös ruuhkamaksuilla voidaan nopeasti vahvistaa joukkoliikenteen kilpailukykyä suhteessa autoiluun. Ruuhkamaksuista on saatu erinomaisia kokemuksia muun muassa Tukholmassa ja Lontoossa. Vihreät ehdottavat ruuhkamaksukokeilua Helsingin seudulle vuoden 2010 alusta.

Puoluehallitus peräänkuuluttaa myös uusia keinoja yhdyskuntarakenteen tiivistämiseksi ja esittää, että keskustojen ulkopuolelle rakennettaville suurille kauppakeskuksille pitäisi aina saada ympäristöministeriön erityislupa.

- Kauppakeskusten sijoittaminen taajamien ulkopuolelle vahvistaa autoistumista, näivettää keskustoja ja vie palvelut monien ulottumattomiin. Kauppakeskuksissa on usein myös kirjastojen ja uimahallien kaltaisia julkisia palveluita, ja siksikin niiden sijainnin sääntely on perusteltua, Mari Puoskari huomauttaa.