— Suvi Reijonen

Vihreille ensimmäinen vanhuus- ja eläkepoliittinen työryhmä - Heli Järvinen vetää ohjelmaryhmää

Vihreät vahvistavat osaamistaan ikäihmisten määrän kasvuun liittyvissä haasteissa. Vihreän liiton puoluehallitus on pannut vireille teeman liittyvän ohjelmatyön ja pyytänyt työryhmän puheenjohtajaksi kansanedustaja Heli Järvisen Kerimäeltä.

Vihreät aikovat kevään 2008 kuluessa valmistaa puolueen ensimmäisen vanhuus- ja eläkepoliittisen ohjelman.

- Muutaman vuoden kuluttua suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle ja yli 65-vuotiaiden määrä ylittää miljoonan jo 2012. Usein julkisessa keskustelussa tämä nähdään ongelmana tai kulueränä. Vihreät haluavat nähdä tämän haasteena ja mahdollisuutena sukupolvien rikkaalle vuorovaikutukselle, Järvinen pohtii.

Järvinen on itse perehtynyt ikääntymispoliittisiin teemoihin 85-vuotiaiden vanhempiensa kautta. Hän on lisäksi toiminut aktiivisesti Mielenterveysseurassa. Seura on nostanut Järvisen mukaan erinomaisella tavalla esiin muun muassa vanhuuden yksinäisyyteen liittyviä kysymyksiä.

- Ikäihmiset tarvitsevat uusia ”notkeita palveluja”, jotka taipuvat tarvitsijoiden mukaan. Aivan liian usein iäkkäät ihmiset yritetään panna taipumaan palvelujen mukaan, Järvinen luonnehtii alustavasti vihreiden ohjelmatavoitteita.

Järvisen vaalipiiri Etelä-Savo kohtaa ikääntymispoliittiset haasteet ensimmäisten joukossa. Muutaman vuoden kuluessa osassa kunnista jo yli puolet väestä voi olla yli 65-vuotiaita.

- Vihreät iloitsevat, että kansaneläkkeisiin saadaan hallitusohjelman mukaisesti 20 euron korotus. Pelkän kansaneläkkeen varassa elävien tai pientä työeläkettä saavien asemassa on toki edelleen paljon korjattavaa. Heille pitää saada perustulomallissamme esitetty 600 euron takuueläke. Tärkeintä on kuitenkin luoda kattava vanhuuden turva, jossa ketään ei jätetä yksin, Järvinen luonnehtii

Vihreiden muut ikääntymispoliittiseen työryhmään nimetyt ovat Leena Griinari Kotkasta, Terho Pursiainen Järvenpäästä, Hanna Holopainen Lappeenrannasta, Reetta Parvikko Raumalta, Mikael Fogelholm Keravalta ja työryhmän sihteeri Jouni Vauhkonen Helsingistä/Jyväskylästä.