— Suvi Reijonen

Hassi: Bali sopi tiekartasta ja nopeudesta, päämäärä jäi valitettavan epäselväksi

"USA:n käytös oli uskomatonta, kansalaistoimintaa tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan

Balin ilmastoneuvotteluissa on päästy sopimukseen "tiekartasta", jolla avataan viralliset YK-neuvottelut seuraavasta ilmastosopimuksesta eli vuoden 2012 jälkeisistä päästövähennyksistä.

Hyvää päätöksessä on se, että neuvottelut nyt viimein virallisesti päätettiin aloittaa ja että niillä on aikataulu.

Huonoa on se, että ei pystytty sopimaan kaikista keskeisimmistä asioista, jotka uudella sopimuksella pitäisi toteuttaa.

Valitettavasti Balin kokous jätti vain viitteellisiksi ne päästövähennykset, jotka uudella sopimuksella tulee saavuttaa.

Tie siis on, mutta päämäärä jäi epäselväksi, eli vieläkin tuhlataan aikaa kaikille yhteisestä päämäärästä kiistelyyn. Kuitenkin YK:n tieteellinen ilmastonmuutospaneeli on antanut aivan selvät ohjeet, ilmastonmuutosta aiheuttavia päästöjä tulisi alentaa selvästi alle puoleen vuoden 1990 tasosta vuoteen 2050 mennessä ja vuoteen 2020 mennessä teollisuusmaiden päästövähennysten tulisi olla luokkaa 25-40 %.

Se, että Balin tiekartta jätti päämäärän epäselväksi, johtui ennen muuta USA:n häikäilemättömästä käytöksestä. Oli aivan uskomatonta, että maailman rikkain maa vaati kehitysmailta enemmän kuin se suostui itse lupaamaan.

Muutama tunti sen jälkeen, kun USA:n neuvottelija oli vakuuttanut maansa johtavan ilmastoponnisteluja, USA jätti päätösehdotuksen, jossa ilmastonsuojelu olisi jätetty täysin vapaaehtoisten toimien varaan. Ne ovat yhtä tehokkaita kuin vapaaehtoiset nopeusrajoitukset.

Myönteistä kokouksessa oli kehitysmaiden yllättävänkin rakentava rooli, joka oli myös ratkaisevaa sille, että sopu syntyi. Balin päätös tarkoittaa sitä, että ryhdytään neuvottelemaan myös isoimpien kehitysmaiden päästösitoumuksista. Myönteistä oli myös se, että ryhdytään luomaan kannusteita trooppisten metsien suojeluun.

Paljon jää nyt riippumaan ensi syksynä pidettävien USA:n presidentinvaalien tuloksesta. Sekä maan entinen varapresidentti ja tuore rauhan nobelisti Al Gore että senaattori John Kerry vakuuttivat Balilla, että USA:n linja tulee muuttumaan, vuonna 2009 Kööpenhaminan ilmastokokouksessa sillä on jo toinen ääni kellossa.

Täytyy hartaasti toivoa, että USA:n liittovaltion politiikka muuttuu ja pian, kymmenet osavaltiot ja sadat kaupungithan ovat jo päättäneet päästövähennyksistä.

Kansalaistoimintaa vastuullisen ilmastonsuojelun puolesta tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan, USA:n lisäksi myös Australiassa, Kanadassa ja Japanissa."