— Suvi Reijonen

Hassi ja Tynkkynen Balilla: Ilmastokokous pidetään yhdennellätoista hetkellä

"Ilmastoneuvottelu Indonesian Balilla kokoontuu yhdennellätoista hetkellä. Aika on käymässä vähiin", sanoo Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja Satu Hassi.

"Balin kokous on ainutlaatuinen tilaisuus, joka on käytettävä hyväksi. Kasvihuonekaasupäästöt koko maailmassa pitää kääntää laskuun vuoteen 2015 mennessä ja vuosisadan puoliväliin mennessä globaalit päästöt pitää ainakin puolittaa. Tämä on äärimmäisen vaativa tehtävä. Ilmastonsuojelussa on käännettävä päälle aivan uusi vaihde", Hassi selvittää.

"Neuvottelujen Gordionin solmu on kysymys oikeudenmukaisuudesta. Teollisuusmaiden päästöt henkeä kohden ovat moninkertaiset verrattuna Kiinaan ja Intiaan. Toisaalta päästöjä maailmassa ei kyetä vähentämään tarpeeksi nopeasti ilman, että myös isot kehitysmaat rajoittavat päästöjään. Tämä on hyvin karvas kalkki maille, jotka ovat vasta päässeet kasvun vauhtiin. Meidän rikkaissa teollisuusmaissa on sitouduttava nopeaan päästöjen vähentämiseen ja myös annettava taloudellista tukea ilmastoystävällisen tekniikan käyttöönotolle kehittyvissä maissa", Hassi vaatii.

"Lähivuosikymmeninä tarvittavat tekniset ratkaisut uuden teollisen vallankumouksen käynnistämiseen ovat jo olemassa", sanoo Hassi.

”Päättyvä vuosi on ollut ilmaston turbovuosi. Oscarit, Nobelin rauhanpalkinto, IPCC:n neljäs arviointiraportti ja YK-kokoukset ovat kaikki alleviivanneet ilmastonsuojelun kiireellisyyttä ja luoneet poliittista tahtoa. Mahdollisuuksien ikkuna on nyt auennut, ja poliittista momenttia pitää hyödyntää Balilla”, arvioi valtioneuvoston ilmastopoliittinen asiantuntija, kansanedustaja Oras Tynkkynen.

Vihreät seuraavat ilmastoneuvotteluja verkossa

Vihreät seuraa päivittäin verkossa Balin kokouksen tapahtumia teemalla "Jotta huominen olisi". Bali-teemasivulla, osoitteessa www.vihreat.fi/bali, julkaistaan kirjoituksia, ajatuksia ja muuta materiaalia koko Balin kokouksen ajan.

Teemasivun avulla haluamme muistuttaa suomalaisia Balin ilmastokokouksen merkityksestä. Uuden ilmastosopimuksen aikaansaanti on välttämätöntä, jotta voisimme jättää lapsillemme ja heidän lapsilleen edes kohtuullisessa kunnossa olevan maapallon.

www.vihreat.fi/bali