— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus: Kehäteiden tukkeutuminen estettävä ruuhkamaksuilla

Vihreiden puoluehallituksen mielestä Helsingin seudun liikenteen tukkeutuminen tulee estää ruuhkamaksuilla. Liikenne jumiutuu nykyisin jopa sisääntuloteitä pahemmin Kehä I:llä. Vuosaaren sataman aukeaminen uhkaa tukkia lisää myös Kehä III:sta.

Vihreiden puheenjohtajan Tarja Cronbergin mukaan Tukholman ruuhkamaksuista saadut kokemukset osoittavat, että niillä voi merkittävästi vähentää liikennettä. Cronbergin mielestä seuraavissa kunnallisvaaleissa on kysymys myös siitä, milloin maksut otetaan käyttöön. Ruuhkamaksut tulevat olemaan Vihreille tärkeä vaaliteema. Suomi on yksi harvoja maita Euroopassa, jossa tiemaksuja ei peritä ollenkaan.

- Riittävän korkeat ruuhkamaksut voisivat olla hyvä jatke autoveronalennuksille. Tukholmassa myös monet autoilijat pitävät maksuista, koska ne edistävät liikenteen sujuvuutta, Cronberg muistuttaa.

Hallitusohjelmassa on sovittu, että käyttöperusteisten liikenteen hinnoittelumallien käyttöönottoa ja älykkäiden tiemaksujärjestelmien kokeilua selvitetään, ja että älykkään liikenteen palveluilla tuetaan ilmastopolitiikkaa, kestävää kehitystä ja turvallista liikkumista.

- Käytännössä nämä kirjaukset voivat merkitä vain pitkälle kehittyneen ruuhkamaksujärjestelmän ottamista käyttöön, Cronberg sanoo.

Ruuhkamaksujen toteuttaminen leikkaisi Cronbergin mukaan liikenteen päästöjä, jotka ovat viime vuosina kasvaneet ilmastopäästöistä nopeiten. Hän muistuttaa, että EU tulee asettamaan kaikille jäsenmaille tiukat päästöjen vähennystavoitteet tulevaisuudessa.

Ruuhkamaksuilla kerättävät varat on Cronbergin mukaan ohjattava joukkoliikenteelle.