— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus: Kotieläintuotannon sääntöjä tiukennettava

Vihreiden puoluehallitus on tyytyväinen siihen, että Oikeutta eläimille -yhdistyksen kotieläintiloilta keräämä kuvamateriaali käynnisti keskustelun tuotantoeläinten hyvinvoinnista.

Suomalaisen kotieläintuotannon todellisuus ei enää vastaa kuluttajien mielikuvia.

- Tunteita herättäneestä kuvamateriaalista huolimatta viranomaiset eivät löytäneet tutkituilta tiloilta sellaista eläinsuojelulain vastaista toimintaa, joka olisi johtanut välittömiin toimenpiteisiin. Eläintenpidon todellisuus ja ihmisten mielikuvat siitä eivät vastaa toisiaan. Myös tuore Sammatin tapaus osoittaa valvonnan riittämättömyyden, toteaa Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi.

Puoluehallitus vaatii, että tämä ihmisten silmien avautuminen johtaa sääntöihin ja tukijärjestelmiin, jotka lisäävät tuotantoeläinten hyvinvointia. Esimerkiksi eläinten käytössä olevaa tilaa tai eläinten liikkumista koskevia säännöksiä tulee arvioida uudelleen.

Menetettyjen 141-tukien kompensoiminen on mielekästä, jos vastineeksi saadaan eettisempää eläintuotantoa. Lisäksi eläinten hoitajien jaksamisesta on
huolehdittava.

- Pahimmassa tapauksessa emakot viettävät koko elämänsä häkeissä, joissa ei mahdu edes kääntymään. Pian teurastettavalla noin satakiloisella sialla taas on karsinassaan elintilaa keskimäärin 0,65 neliömetriä eli vain noin sanomalehtiaukeaman verran, Laturi kuvailee eläinten nykyisiä elinoloja.

Puolueiden luomukannat esiin

Laturi vaatii muita puolueita ilmoittamaan ennen kunnallisvaaleja kantansa siihen, pitäisikö esimerkiksi kouluruokailussa siirtyä käyttämään pelkästään luomutuotteita. - Vihreiden kannan mukaan kunnissa pitäisi aina suosia luomua, hän toteaa.

Lisäksi Laturi kehottaa kuluttajia osoittamaan mielipiteensä myös kaupassa. Tämä vaatii selvästi nykyistä vahvempaa panostusta myös lihataloilta ja kaupoilta, jotka eivät viime vuosina ole panostaneet luomulihan tarjontaan.

- Luomua kannattaa suosia yksinkertaisesti siksi, että eläimillä olisi parempi elämä. Esimerkiksi luomuemakoita pidetään ryhmissä muulloin kuin porsimis- ja imetysaikana ja niiden pitäminen kääntymisen estävässä häkissä on kokonaan kielletty, Panu Laturi toteaa.