— Suvi Reijonen

Ville Niinistö vanhempainvapaalle tammi-huhtikuun ajaksi

- Isien osallistuminen pienten lasten hoitoon tärkeää perheen hyvinvoinnille

Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Niinistö jää vanhempainvapaalle kevään istuntokauden alkuajaksi hoitamaan viime heinäkuussa syntynyttä tytärtään Linneaa.

Niinistön vanhempainvapaa alkaa tammikuussa ja päättyy huhtikuun lopussa. Niinistön puoliso Maria Wetterstrand palaa vuodenvaihteessa kansanedustajan työhönsä Ruotsin eduskunnassa.

- On tärkeää, että isät kantavat vastuuta pienten lasten hoidosta. Tutkimustenkin mukaan niin perheen hyvinvointia kuin työelämän tasa-arvoa edesauttaa se, että molemmat vanhemmat ovat olleet vanhempainvapaalla. Perheessämme on ollut itsestään selvää, että jaamme vanhempainvapaan molempien vanhempien kesken. Näin teimme myös esikoisemme kohdalla, sanoo Ville Niinistö.

- Toivon, että esimerkkini osaltaan rohkaisee työelämässä toimivia isiä perhevapaan käyttöön. Isä on korvaamaton vain kotonaan. Isien perhevapaan käyttö on myös työnantajan etu: työntekijän hyvinvointi on eduksi myös työn tuottavuudelle, sanoo Ville Niinistö.

Niinistön vanhempainvapaan ajaksi hänen valiokuntatehtäviinsä valitaan sijainen. Vanhempainvapaalla oleva kansanedustaja voi kuitenkin tarvittaessa osallistua täysistuntoihin.

Niinistö aikoo myös vanhempainvapaalla osallistua jossakin määrin kotoa käsin Vihreän eduskuntaryhmän työskentelyyn.