— Tanja Remes

Hassi: Suomen pitää lopettaa ruikutus ja nähdä ilmastonsuojelun taloudelliset mahdollisuudet

Ilmastokeskustelua Suomessa hallitsee taas ruikutus. Nyt sen aihe on tammikuun lopulla julkistettava EU:n komission ehdotus uusiutuvan energian velvoitejaosta. Tuleva ehdotus on etukäteen leimattu Suomen kannalta kohtuuttomaksi ja mahdottomaksi.

Nyt pitää lopettaa ruikutus ja katsoa eteenpäin. Hallituksen, yritysten ja kuntien tulisi miettiä missä juuri me voimme hyödyntää ilmastonsuojelun taloudelliset mahdollisuudet.

Uusiutuvan energian kasvu on isoa sekä prosentteina että rahassa. Reutersin mukaan viime vuonna investoinnit ”vihreään” energiaan kasvoivat maailmassa peräti kolmanneksella, 117 miljardiin dollariin.

Ilmastonsuojelua vastustavalla ruikutuksella, kuten Kioton ja EU:n päästökaupan leimaamisella teollisuutemme tuhoksi, Suomi ei ole saavuttanut yhtään mitään. Sen sijaan uutta energiatekniikkaa suosineet maat ovat saaneet alasta ison työllistäjän ja hyvän vientibisneksen. Esimerkiksi Saksassa uusiutuva energia työllistää jo satojatuhansia ja Angela Merkelin konservatiivijohtoinen hallitus uskoo nopean kasvun jatkuvan.

Suomen kaltaisella korkean teknologian maalla olisi erinomaiset mahdollisuudet menestyä uuden energiatekniikan buumissa, mutta se edellyttäisi kunnianhimoista uuden tekniikan edistämistä myös kotimarkkinoilla. Valitettavasti Suomi, Puola ja Malta ovat ainoat EU-maat, jotka eivät tue investointeja uusiutuvaan energiaan joko syöttötariffilla eli takuuhinnalla tai sähköyhtiöitä velvoittavilla vihreän sähkön kiintiöillä.

Vuosituhannen vaihteessa Suomi oli tuulivoimatekniikan viejänä maailmanmarkkinoiden vauhdissa, ja osuutemme oli yhtä suuri kuin paperiteollisuutemme osuus paperin maailmanmarkkinoista. Mutta viimeisten 5-6 vuoden aikana olemme pudonneet tuulivoiman maailmanmarkkinoiden vauhdista, jossa vuosikasvu on 25–35 % luokkaa.

Suomen pitää nyt ymmärtää, että ilmastoystävällisen tekniikan markkinoilla pätee sama kuin kaikilla muillakin aloilla, eli parhaiten pärjäävät ne jotka ovat kärjessä. Uusilla markkinoilla ei pärjätä peruutuspeiliin tuijottamalla.