— Suvi Reijonen

Helsingin Vihreä valtuustoryhmä ei hyväksy ydinvoimaa jatkossakaan

Helsingin vihreät kaupunginvaltuutetut ovat vastustaneet ja tulevat jatkossakin vastustamaan kaikkia ydinvoiman lisäämiseen tähtääviä esityksiä.

Vihreä valtuustoryhmä pitää arvokkaana kaupungin energiaselonteon neuvottelutulosta, jossa kaupunki sitoutuu uusiutuvan energian lisäämiseen ja päästöjen vähentämiseen selkeästi määritellyin prosenttitavoittein.

Tämä neuvottelutulos on vaarassa kaatua, mikäli suuret valtuustoryhmät äänestävät vapain käsin eri vastaesityksistä. Valtuuston käsiteltävänä on vasemmistoliiton ydinvoimaesityksen lisäksi myös kristillisdemokraattien esitys, jossa vaaditaan, että maininta uusiutuvien energialähteiden tuotannon nostamisesta 20 prosenttiin poistetaan linjauksista. Vihreät eivät uhraa neuvotteluissa saavuttamaansa Helsingin energiapolitiikan käännöstä ja muistuttavat, ettei linjauksissa ole mainintaa ydinvoimasta.

- Neuvottelutulos ei sido minkään ryhmän kantaa mahdollisiin hanke-esityksiin. Kerroimme vastustavamme ydinvoiman lisäämistä jatkossakin, ja muut ryhmät ovat tämän hyväksyneet, kommentoi Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Otto Lehtipuu.

Koko vihreä valtuustoryhmä äänesti vastaan, kun valtuusto hyväksyi Helsingin Energian osallistumisen viidenteen ydinvoimalaan. Vihreät ihmettelevät myös, miten ydinvoimaa voidaan pitää ”päästöttömänä”
energiamuotona.

- Energiapoliittisiin linjauksiin on kirjattu, että mitään päästötöntä energiamuotoa ei suljeta pois. Tämä sopii vihreillekin, sillä on rehellistä myöntää, ettei ydinvoima ole päästötöntä eikä kestävää. Vaikka
ilmastonmuutos on kaikkein suurin haaste, emme voi sulkea silmiämme muilta ympäristöongelmilta, Mari Puoskari totesi viime viikolla ryhmäpuheessaan energiaselonteosta.

Uraanin louhiminen aiheuttaa huomattavia ympäristöongelmia, ja kymmeniä tuhansia vuosia vaarallisena pysyvä ydinjäte on nähtävä päästönä siinä missä ilmapäästötkin. Ydinvoiman ongelmia ovat myös uraanin rajallinen riittävyys, kalleus sekä se, ettei ydinvoiman rakentaminen ole nopea ratkaisu.