— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus: Perusturvaa vahvistettava

Sosiaaliturvan saamista tulee helpottaa

Vihreiden puoluehallitus pitää välttämättömänä, että sosiaaliturvan uudistuksessa perusturvaa vahvistetaan ja sosiaaliturvan saamista helpotetaan. Vihreiden mielestä työnteon on oltava aina kannattavaa. Paras tapa toteuttaa tämä on perustulon kaltainen järjestelmä.

- Nykyinen sosiaaliturva käytännössä vaikeuttaa työn tekemistä, kun pienetkin ansiot vähentävät sosiaaliturvan määrää. Sosiaaliturvan on kannustettava työntekoon. Se on mahdollista vain, jos sosiaaliturvan ja työn voi yhdistää nykyistä helpommin, sanoo Vihreiden kansanedustaja, eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Ville Niinistö.

Hallituksen asettamalta sosiaaliturvakomitealta on Vihreiden mielestä syytä odottaa rohkeaa esitystä, joka vastaa hallitusohjelman tavoitteisiin. Samalla on torjuttava jo eduskuntavaalien alla esitetyt vanhakantaiset näkemykset, jotka vaativat lisää vastikkeellisuutta "kannustavuuden" nimissä. Työllisyyttä ei vihreiden mielestä lisätä uusilla velvoitteilla tai tuen saajia rankaisemalla. Sosiaaliturvan saajan rankaiseminen johtaisi vain päinvastaiseen kehitykseen: ihmisten syrjäytymiseen työelämästä.

- On uskomatonta, että jotkut haluavat lisää pakkotyötä, kun nykyinen järjestelmä on jo osoittanut, että pakot eivät toimi. Tämähän on testattu opiskelijoilla ja työttömillä: opiskelijoille työnteko on tehty tulorajoihin saakka kannattavaksi, ja työttömien on muodollisesti pakko ottaa vastaan mitä tahansa työtä. Lopputuloksena on, että opiskelijat tekevät töitä, mutta työttömät eivät usein voi ottaa vastaan väliaikaista työtä. Tämä on nurinkurista, sillä opiskelijoiden pitäisi opiskella ja työttömien hakea töitä, Niinistö hämmästelee.

Vihreät muistuttavat, että perustuslaissa turvataan jokaisen ihmisen perustoimeentulo. Käytännössä perustoimeentulo on kuitenkin anomisen ja viranomaisharkinnan takana, eikä lain henki toteudu.

- Turvaverkossa ammottaa melkoisia aukkoja. Sosiaaliturvan monimutkaisuus vaikeuttaa tuen saantia sekä lisää köyhyyttä ja syrjäytymistä työelämästä. Vastikkeeton, kaikille maksettava Vihreiden perustulomallin mukainen perusturva olisi kaikkein oikeudenmukaisin tapa tuottaa kansalaisten välille yhdenvertaisuutta. Tuen tason pitää olla riittävä, linjaa Vihreiden
eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anni Sinnemäki.