— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus työsuhdematkalipusta: Valtion näytettävä esimerkkiä joukkoliikenteen edistämisessä

Vihreiden puoluehallituksen mielestä valtion on syytä näyttää esimerkkiä työsuhdematkalipun käyttöönoton laajentamisessa.

Valtion virastoissa ja laitoksissa tämä työsuhde-etu on otettu vaisusti vastaan. Osittain tämä johtuu nykyisen työsuhdematkalipun puutteista: lippu on byrokraattinen eikä työntekijän kannalta riittävän houkutteleva.

- Työsuhdematkalipun käyttöönotto vähentäisi yksityisauton käyttöä erityisesti ruuhka-aikaan suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa. Tämä vähentäisi paitsi ilmastopäästöjä, myös ruuhkia sekä tarvetta tierakentamisen ja pysäköinnin järjestämiseen. Myös valtion työpaikkojen houkuttelevuus lisääntyisi, toteaa Vihreiden puheenjohtaja, työministeri Tarja Cronberg.

Valtio tukee jo nyt työsuhdematkalipun käyttöä verohelpotuksin. Työsuhdematkalipun hinnasta 25 prosenttia on verotonta lipun käyttäjille ja 75 prosenttia verollista osuutta, jota verotetaan kuten palkkaa.

- Houkuttelevuutta tulisi parantaa laskemalla verotusarvoa esimerkiksi 50 %:iin sekä tekemällä järjestelmästä nykyistä helppokäyttöisempi, Cronberg sanoo.

Työsuhdematkalippuun otti äskettäin kantaa myös pääministeri Matti Vanhanen. Vaikka puoluehallituksen mielestä tavoite pääministeri Vanhasen avauksen taustalla on kannatettava, hänen esittämänsä malli sisältää lukuisia ongelmakohtia. Malli ei esimerkiksi välttämättä johda joukkoliikenteen käytön lisäämiseen: liput ajautuisivat markkinoilla helposti joukkoliikennettä muutoinkin käyttäville, mikäli ihmisillä olisi mahdollisuus myydä ne eteenpäin sen sijaan, että he käyttäisivät ne itse.

Puoluehallituksen kannan mukaan paljon yksinkertaisempaa olisi kehittää hallitusohjelman mukaisesti työsuhdematkalipusta houkuttelevampi sekä työnantajille että -tekijöille sekä ottaa lippu käyttöön kaikilla valtion työpaikoilla.

Valtion työpaikkoja ovat muun muassa yliopistot, ministeriöt, virastot, työvoimatoimistot, TE-keskukset, oikeuslaitos, poliisilaitokset sekä puolustusvoimat.