— Tanja Remes

Hassi: Loppuuko Strasbourg-sirkus?

Europarlamentin vetoomusvaliokunnassa esillä Strasbourg-sirkuksen lopettaminen - Hassi haluaa että parlamentti toimii Brysselissä

Europarlamentin vetoomusvaliokunta käsittelee tänään yli miljoonan eurooppalaisen allekirjoittamaa aloitetta lopettaa täysistuntojen pitäminen Strasbourgissa. Europarlamentin vihreiden teettämän selvityksen mukaan Strasbourg-sirkus aiheuttaa päästöjä vuodessa saman verran kuin 13 000 Lontoo-New York menopaluulentoa.

Satu Hassin mielestä Euroopan parlamentin tulisi osoittaa esimerkkiä ilmastonsuojelussa:

- Helpoin tapa vähentää parlamentin päästöjä, on lopettaa kahden toimipaikan sirkus, Hassi sanoo.

Parlamentin täysistuntojen pitäminen Strasbourgissa perustuu EU:n perussopimuksiin. Niiden muuttaminen vaatii kaikkien jäsenmaiden yksimielisyyttä. Kantona kaskessa on Ranska. Hassi vetoaakin presidentti Sarkozyyn:

- Presidentti Sarkozy pyrkii esiintymään myös ilmastonsuojelijana. Tämä hiilidioksidipäästöjen vähennystapa ei ole kiinni mistään muusta kuin Ranskan poliittisesta tahdosta. Samalla säästettäisiin rahaa satoja miljoonia. Myös parlamentin jäsenten ja työntekijöiden työaika voitaisiin käyttää tähdellisempiin asioihin, Hassi sanoo.

Kerran kuussa 15 rekan letka ajaa 450 kilometriä Brysselistä Strasbourgiin. Rekkoihin on lastattu 4000 arkkua, jotka sisältävät Euroopan parlamentin jäsenten ja virkamiesten täysistuntoviikolla tarvitsemia papereita ja muita tavaroita. Euroopan parlamentti siirtyy Brysselistä kerran kuussa täysistuntoon Strasbourgiin. Kuitenkin Brysselissä on täysistuntosali ja kaikki muu tarvittava. Brysselin istuntosalissa pidetään niin sanottuja mini-istuntoja, jotka kestävät puolitoista päivää.

On tiedossa, että lisälasku matkoista kahden toimipaikan välillä on 200 miljoonaa euroa vuodessa. Sen sijaan kahden toimipaikan ympäristövaikutukset olivat selvittämättä, joten Euroopan parlamentin vihreä ryhmä laski, mitä ruljanssi aiheuttaa ympäristölle. Selvityksen mukaan kuukausittainen Strasbourg-sirkus aiheuttaa vuodessa hiilidioksidipäästöjä 18 884,5 tonnia, mikä vastaa esimerkiksi 13 000 edestakaista lentoa Lontoosta New Yorkiin, tai sitä, että Heinolan kaupungin asukkaat lentäisivät kerran vuodessa Kanarian saarille.

Lue selvitys Euroopan parlamentin kahdesta toimipaikasta aiheutuvista ympäristöhaitoista. http://www.satuhassi.net/eutoiminta/2toimipaikkaa.pdf

Lissabonin sopimuksen mukaan miljoona kansalaista voi pannan EU:ssa vireille aloitteen. Lissabonin sopimus ei ole vielä voimassa, mutta siitä huolimatta Euroopan parlamentin vetoomusvaliokunta on ottanut käsittelyyn entisen Euroopan parlamentin jäsenen Cecilia Malmströmin aloitteen. Komissaari Wallström on kuitenkin ilmoittanut, että miljoona allekirjoitusta keränneet aloitteet voidaan ottaa huomioon ennen sopimuksen hyväksymistä.