— Suvi Reijonen

Vihreät arvioi ohjelmiensa sukupuolivaikutukset

Vihreiden tasa-arvotyöryhmä tekee pioneerityötä arvioimalla jatkossa kaikkien puolueen uusien ohjelmien sukupuolivaikutukset. Vihreät on ensimmäinen puolue Suomessa, joka on ryhtynyt sanoista tekoihin sukupuolivaikutusten arvioinnin eli suvauksen suhteen.

Vihreiden tasa-arvotyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Heli Järvinen haastaa muut puolueet mukaan suvaukseen.

- Sukupuolivaikutusten arvioinnin pitää olla osa normaalia päätöksentekoa. Kaikkien päätösten sukupuolivaikutukset on arvioitava etukäteen järjestelmällisesti ja avoimesti. Vihreiden tavoitteena on, että tasa-arvon edistäminen viedään sisään kaikkeen toimintaan, kaikkiin päätöksiin, suunnitteluun, valmisteluun ja toiminnan toteuttamiseen.

Vihreiden kunnallisvaaliohjelma hyväksytään viikonloppuna pidettävässä valtuuskunnan kokouksessa. Heli Järvisen johtama työryhmä arvioi kunnallisvaaliohjelman merkitystä sukupuolivaikutusten osalta.

- Kunnissa tehdään paljon päätöksiä, joilla on erilaiset vaikutukset naisille ja miehille. Ajankohtaista on esimerkiksi kysyä, miten liikuntarahat jakautuvat eri sukupuolten kesken, miten sosiaalityössä tunnistetaan naisten ja miesten ongelmia ja millaiset työehdot naisilla ja miehillä on kunnan työntekijöinä, Heli Järvinen pohtii.

Hän haluaa nostaa sukupuolivaikutusten arvioinnin yhdeksi kunnallisvaaliteemaksi. Järvinen toimii myös Vihreiden naisten puheenjohtajana.