— Suvi Reijonen

Vihreiden kunnallisvaaliohjelma keskittyy kolmeen teemaan: Oikeudenmukaisuus, valinnanvapaus ja ilmastovastuu

Vihreiden kunnallisvaaliohjelma 2008 poikkeaa aiemmista melkoisesti. Ohjelma on erittäin lyhyt, vain kolmisen liuskaa, ja ohjelma keskittyy kolmeen teemaan.

- Ohjelmassa painotetaan ilmastonvastuuta. Miltei kaikki päästöt Suomessa tapahtuvat kunnissa ja kunnilla on kaavoituksessa, rakentamismääräyksissä ja myös omassa energiantuotannossaan suuri vastuu, johon kunnallisvaalien kautta voidaan vaikuttaa, sanoo ohjelmaa valmistelleen työryhmän puheenjohtaja Otto Lehtipuu.

Kunnallisia palveluja käsittelevää osuutta luonnehtii termi ”valinnanvapaus”. Vihreät haluavat korostaa, ettei valinnanvapaus voi kuulua vain oikeistolaiseen sanavarastoon.

- Vihreät kannattavat hyviä julkisia palveluja, joihin voi sisältyä runsaasti valinnanvapautta. Vastuu palveluista on aina kunnalla, eikä eri vaihtoehtojen tarjoaminen voi tarkoittaa sitä, että palveluja saisi vain markkinoiden ehdoilla, Lehtipuu huomauttaa.

Yhdenvertaisuuden teeman alta löytyvät vihreiden korostamat suvaitsevaisuuden teemat, joista erityisesti on korostettu elämäntavan valinnanmahdollisuuksia. Vihreiden haluamassa yhdenvertaisessa maailmassa samat mahdollisuudet taataan niin maahanmuuttajille, kieli-, kulttuuri-, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöille kuin valtaväestöllekin.

- Ohjelmaa kirjoitettaessa se on ajateltu pääasiassa paikallisten ohjelmien pohjapaperiksi. Sen alussa on lyhyt arvopohjainen luettelo, josta myös uudet vihreät ehdokkaat ja äänestäjät voivat päästä nopeasti vihreisiin teemoihin sisälle, Lehtipuu kuvailee.

Valtuuskunta hyväksyi kunnallisvaaliohjelman 24.2.2008.