— Suvi Reijonen

Sinnemäki: Säilöönottoa rajoitettava nykyisestä

- Säilöönoton jatkamiselle oltava aina erityiset perusteet

Joukko Metsälän vastaanottokeskukseen sijoitettuja turvapaikanhakijoita protestoi pidentyneitä säilöönottoaikoja vastaan syömälakolla. Lakon seurauksena säilöönottoaikojen pidentyminen on tullut näkyväksi.

- Viime vuonna säilöönoton keskipituus oli jo 28 vuorokautta. Lähes kuukauden säilöönotossa on jo kyse huomattavasta vapaudenriistosta kun on kyse ihmisistä, jotka eivät ole säilössä rikosten tähden, korostaa Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anni Sinnemäki.

Päätös säilöönotosta tehdään kahdeksi viikoksi kerrallaan, mutta päätös voidaan aina uusia käräjäoikeuden päätöksellä. Erityisiä perusteita ei uusimisen yhteydessä tarvitse esittää. Sinnemäki katsoo, että säilöönoton käytäntöjä olisi rajoitettava.

- Ensisijaisesti tulisi etsiä muita keinoja säilyttää yhteys Suomessa oleviin ulkomaalaisiin. Useissa tapauksissa riittäisi monessa muussakin yhteydessä käytettävä ilmoittautumismenettely. Säilöönottoa tulisi jatkaa vain erityisen painavista perusteista. Erityisesti lasten osalta olisi pohdittava nykyisen lain tiukempaa rajaamista.

Kansanedustajat saivat kutsun vierailla Metsälän vastaanottokeskuksen säilöönottokeskuksessa tänään 28.3.2008. Anni Sinnemäki osallistui vierailulle.