— Suvi Reijonen

Cronberg: Armeijan toimintakyky kokoa tärkeämpi

Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg ottaa kantaa sodanajan puolustusvoimien koosta käytävään keskusteluun. Cronberg tyrmää puolustusselonteon seurantaryhmän puheenjohtajan, kansanedustaja Juha Korkeaojan (kesk.) linjaukset armeijan säilyttämisestä lähes nykykoossaan. Korkeaojan näkemykseen on yhtynyt myös puolustusministeri Jyri Häkämies (kok.)

- Korkeaojan mielipide edustaa armeijaa museoivaa sotilaallista aluepolitiikkaa. Armeijan koon ja iskukyvyn pitää perustua näköpiirissä oleviin turvallisuusuhkiin. Vaikka alueiden työllisyys on tärkeää, armeija ei ole työllisyysprojekti, vaan se on olemassa turvallisuutta varten, puheenjohtaja Cronberg huomauttaa.

Cronbergin mukaan puolustusvoimain komentajan Juhani Kaskealan näkemykset armeijan sodanajan vahvuuden supistamisesta 350 000:sta 250 000:een ja kaluston uusimisesta vastaavat Vihreiden linjauksia valikoivammasta asepalveluksesta. Kaskeala rakentaa näkemyksensä Cronbergin mielestä enemmän tosiasioiden varaan kuin Korkeaoja. Vielä supistettunakin armeija olisi yksi Euroopan suurimmista.

- Armeijan perustaminen suureen miesvahvuuteen ei ole nykypäivää. Teknistynyt sodankäynti edellyttää kehittyneitä teknisiä vastauksia sotilaallisiin uhkiin. Pitäytyminen vanhassa estää uusiutumisen ja tulee hirvittävän kalliiksi sekä taloudellisesti että kriisitilanteessa myös inhimillisesti, Cronberg varoittaa.

Cronberg yhtyy Korkeaojan näkemyksiin siitä, että tilanne lähialueilla on vakaa ja uhkat vähäisiä. Tämän johdosta puolustusmenoja ei tule kasvattaa. EU-jäsenyys sinänsä lisää Cronbergin mielestä turvallisuutta.

- Vaikka EU:n turvatakuut ovat lähinnä poliittisia, ne ovat aina myös pelote ja lisäävät sitä kautta turvallisuutta, Cronberg muistuttaa.