— Suvi Reijonen

Cronberg: Halutaanko Suomesta ydinvoimaparatiisi?

Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg kommentoi tänään TVO:n hakemusta kuudennen ydinreaktorin rakentamiseksi Eurajoelle. Hän torjuu lisäydinvoiman todeten, että se ei ole nykyisessä tilanteessa ydinenergialain edellyttämän yhteiskunnan kokonaisedun mukaista.

- Yhteiskunnan kokonaisetu on arvioitava täysin eri pohjalta tilanteessa, jossa sähkömarkkinat kansainvälistyvät. Kansainväliset ydinvoimayritykset kuten saksalainen energiajätti E.ON ovat havainneet, että ydinsähkön tuotanto ja jätehuolto voidaan ulkoistaa Suomeen, jossa ilmapiiri on sille poikkeuksellisen kritiikitön. Keskustelussa on syntynyt täysin vinoutunut mielikuva siitä, että ydinvoima olisi päästötöntä ja turvallista ja todellinen ratkaisu globaaliin ilmastonmuutokseen, Cronberg sanoo.

- On irvokasta, että TVO jättää ydinvoimalahakemuksensa Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuuden muistopäivän aattona. Vihreät haluavat huomauttaa, että ydinvoiman tunnetut riskit ovat edelleen olemassa ja joiltakin osin jopa vahvistuneet. Poliittisesti epävakaat kehitysmaat käyvät Suomessa hakemassa ydinvoimaoppia, mikä on omiaan lisäämään ydinaseiden leviämisriskiä. Ydinvoimaa ei myöskään voi rakentaa kaikkialle, koska se vaatii pääomia, osaamista ja teknologiaa, Cronberg huomauttaa.

Vihreiden puheenjohtajan mukaan Suomella on hyvät mahdollisuudet astua vihreän energiavallankumouksen tielle.

- Vihreät tarjoavat ydinvoimalle parempia ratkaisuja: uusiutuvia energiamuotoja sekä energiatehokkuutta.  Haluaako Suomi esimerkillään markkinoida Kiinaan ydinvoimaa vai energiatehokkuutta edistävää tekniikkaa ja tuulivoimaloita? Yksinomaan tuulivoimaa on maailmassa vuosina 2004-06 rakennettu 6,5 kertaa enemmän kuin ydinvoimaa, Cronberg toteaa.

Vihreät järjestää keskustelutilaisuuden ydinvoimasta Helsingissä Rikhardinkadun kirjastossa Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuuden vuosipäivänä 26.4. klo 12.30-15.30. Paikalla ovat mm. brittiläinen ydinvoima-asiantuntija John Large, kansanedustaja Heidi Hautala, europarlamentin jäsen Satu Hassi, ympäristöjärjestöjen edustajia sekä ydinvoima- ja uraanikaivoshankepaikkakuntien edustajia.