— Suvi Reijonen

Hassi puoluekokouksessa: Suomi kulkee hypnoosissa kohti ydinvoiman auringonlaskua

Uuden tuulivoiman määrä maailmassa ylitti uuden ydinvoiman määrän jo 90-luvun lopulla. Viime vuonna maailmassa käynnistettiin uutta tuulivoimaa jo 20 000 MW eli kymmenkertaisesti verrattuna uuteen ydinvoimakapasiteettiin. - Ydinvoiman aurinko laskee, mutta Suomi kulkee kuin hypnoosissa auringonlaskua kohti, Europarlamentin jäsen Satu Hassi totesi puoluekokouspuheenvuorossaan.

Vuosituhannen vaihteessa suomalaisten yritysten osuus tuulivoimatekniikan maailmanmarkkinoista oli yhtä suuri kuin paperiteollisuutemme osuus omista markkinoistaan. - Sen jälkeen olemme menettäneet markkinaosuuksia, juuri siksi että Suomi valitsi ranskalaisen ydinreaktorin eikä investointeja kotimaiseen uusiutuvaan energiaan. Ne, jotka ajoivat tämän linjan läpi, tekivät Suomelle valtavan karhunpalveluksen.

- Suomessa vallitsee ydinvoiman ongelmista käsittämätön - sanoisinko suomettunut - hiljaisuus ja itsesensuuri. Maailman lehdissä kirjoitetaan hyvin kriittisesti Olkiluodon kolmosreaktorin aikatauluviiveistä, kustannusten paisumisesta ja laatuongelmista. Suomessa puhutaan kuudennesta ja seitsemännestäkin ydinreaktorista kuin mistään ongelmista ei olisi ikinä kuultu. Suomi on ainoa
ydinaseeton länsimaa, jossa edes harkitaan uutta ydinvoimaa, Hassi painotti.

Yhdysvalloissa tehtävät turvaselvitykset kesken

Brittiläisen ydinalan asiantuntijan John Largen mukaan Olkiluodon uudessa reaktorissa aiotaan käyttää korkeampaa uraanin polttoastetta kuin missään aiemmassa ydinvoimalaitoksessa. Tästä seuraa joukko uusia turvallisuusongelmia, muun muassa siksi, että käytetty ydinpolttoaine tulee olemaan radioaktiivisempaa kuin ennen. Häiriötilanteissa polttoainesauvojen suojakuoret voivat myös äkillisesti haurastua.

Vielä ei tiedetä, onko Olkiluoto 3:n reaktorityyppiin suunniteltu uraanin polttoaste turvallisesti toteutettavissa. Tänä keväänä julkaistujen tutkimusten mukaan USA:n turvakriteerit eivät täyty, ellei polttoainesauvojen rakennevaatimuksia muuteta. Yhdysvaltain ydinturvaviranomainen NRC on pannut alulle kolmivuotisen selvityksen siitä, miten tämä ongelma ratkaistaan. TVO sanoo käynnistävänsä Olkiluoto 3:n vuonna 2011, toisin sanoen silloin kun Yhdysvalloissa tehtävät turvaselvitykset ovat vasta valmistumassa.

- Herää kysymys, ollaanko meistä tekemässä ydinvoiman koekaniineita aivan ennennäkemättömällä tavalla. Suomalaisten onkin nyt syytä kysyä itseltään ihan vakavasti: haluammeko me olla Euroopan ydinvoimapuisto, ydinjätehauta ja ulkomaisen ydinvoiman koekaniinihäkki? Vai haluammeko käyttää osaamistamme ja luovuuttamme ja hypätä mukaan siihen vihreään teolliseen vallankumoukseen, joka on kiihdyttänyt jo varsin kovaan vauhtiin sillä välin, kun Suomi-neito on ollut ydinvoimaherrojen kanssa marjassa?, Satu Hassi kysyi.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa